Alt ligger til rette for at Vampire Weekend skal bli årets indiehit. Bandet har allerede høstet gode kritikker fra blant annet trendsetteren Pitchfork. De nevnes på alle musikkblogger som er verdt å nevne, og at bandet også har fått æren av å varme opp for The Shins har gjort sitt for å markedsføre en bitteliten platedebutant fra New York. Det er egentlig ikke vits i å anmelde denne skiva, for hvis du ikke har hørt om Vampire Weekend allerede så leser du sannsyneligvis ikke musikknyheter på nett. Men vi gir det ett forsøk hvertfall, følg med!

Vampire Weekend lager fantastikk musikk, og det er hovedtema her. Melodier fra en annen planet er ett av mange gode argumenter for å lytte. Elleve veldig gode argumenter er låtene! MansardRoofOxfordCommaAPunkCapeCodKwassaKwassaM79CampusBryn
One(BlakesGotANewFace)IStandCorrectedWalcottTheKidsDontStandAChance

”Mansard roof” er den fantastiske åpningslåten, med arkitektur-referanser, poptyverier og Genesis-trommer. Så går det slag i slag. Sommerkåte ”Oxford Comma”, årets mest fengende riff på ”A-Punk”. ”Cape Cod Kwassa Kwassa ” er bare en sykt catchy låt, på grensen til irriterende. Og sånn fortsetter plata. Ikke ett hvileskjær, ikke en dårlig låt.

Minnene går til The Shins og ”Chutes too narrow” fra 2003, en plate som nesten er for bra i den forstand at ingen av låtene er dårlige nok til å la de andre skinne. Tom Petty lager en gigahit på hver plate, og det selger som faen. Vampire Weekend har laget 11 små hitter og putta dem i en og samme oppkjørsel, sånt blir det trafikkaos av. Det er for bra, og jeg er skeptisk! Er dette ett amerikansk prøveprosjekt for å lokke oss alle til en gigantisk Vampire Weekend konsert for så å jevne konsertarenaen med jorda. Kommer de til å gjøre oss alle om til aske? Jeg er veldig skeptisk!

10/10