Det er en voldsom produktivitet å spore hos The Margarets for tiden. Ikke bare kom de ut med et kritikerrost album i januar i år (Twenty Years Erased), de har også skrevet musikken til den spansk-norske Ibsen-filmen The Frost og arrangert to musikkfest(ival)er. Samtidig har de også fått tid til å spille inn et helt nytt album, og det resultatet hører man på bandets andre utgivelse i år, og det fjerde i rekken, Look For Love.

Det første som slår meg med Look For Love er at stemningen på låtene er mer dempet enn på tidligere utgivelser, samt at det meste av Smiths-referansene har blitt byttet ut mot mer poppa americana. Likevel er det den umiskjennelig Margarets-følelsen man sitter igjen med etter å ha hørt plata noen ganger. Tekstene er som vanlig velfunderte og gode, der de alle forteller fine historier, enten det gjelder nostalgien over gamle sommerkvelder, julefeiring på nordvestlandet eller en liten hyllest til sin barndomsøy.

Åpningen av platen er av den finfine sorten, med strykere som vakkert akkompagnerer den fine historien i Black Sam Bellamy, før platens første store høydepunkt kommer i Look For Love, en låt som bringer minnene tilbake til debutalbumet What Kept You, og der linjen ”look for love…” sitter igjen i kroppen lenge etter at den er ferdig. Det neste høydepunktet er At The End Of The Sea, en velskreven låt stappfull av nerve og intensitet, og som når toppen med platens desidert beste refreng.

Videre fortsettes det med good feeling-låten One Summer Night, som gir store ønsker om at vintertiden snart skal være over og at det igjen blir sol og sommer. Dessverre blir det etter denne en liten dødperiode over låtene, der de ikke helt klarer å komme opp på nivået til de nevnte låtene. Men dette snur så fort man kommer til platens julefortelling, Christmas In A Northern Town. Igjen viser The Margarets seg fra sin beste låtskriverside, og selv om innholdet ikke akkurat referer til den mest hyggelige julefeiringen, så har den likevel en julefølelse over seg.

Det hele avsluttes med det som står igjen som platens største høydepunkt. The Masks Are Coming Off har rett og slett et så mørkt og melankolsk uttrykk over seg at Norges største rockeband de siste årene, Madrugada, trolig ville vært stolt om dette hadde vært en av deres låter. Men det er det da ikke, og The Margarets beviser her at de mestrer melankolien til det aller ytterste.

Igjen har The Margarets vist seg som et band til å stole på, samtidig som de gleder fansen ved å gi ut et nytt album drøye 10 måneder etter det forrige. Likevel må det sies at Look For Love når ikke helt opp til det de presterte tidligere i år med Twenty Years Erased, som hadde litt flere gode låter og var en ørliten del jevnere enn hva denne utgivelsen er.

7/10


Hør The Margarets på myspace