Hver eneste dag gis det ut utallige plater, mixtaper og kassetter som normalt interesserte musikktilhengere aldri får hørt navnet på. Flesteparten kan gjerne forbli i undergrunnsmiljøet, men fra tid til annen kommer det en skive du burde høre, men som nødvendigvis ikke har fått den publisiteten den fortjener. Zawadi er en rapper fra Oslo som har latt seg inspirere av Barack Obama og Johnny Cash. I tiden under valgkampen i USA ble han tatt frem i media, da han rappet om Barack og Michelle Obama i hyllest for hva de var i ferd med å oppnå. Obama fikk kritikk for å ikke fange ”de hvite velgerne”, men allikevel klarte han motivere en rapper i Oslo til å lage en mixtape til hans ære.

Debutalbumet er en noe spesiell utgivelse. Den ble kun trykket i 500 eksemplarer, og delt ut til viktige personer innen musikkbransjen så fremt som tilfeldige personer Zawadi møtte på gatene i Oslo. Mye ligger an til en undergrunnsutgivelse, men det er allikevel noe med denne platen som gjør at det er ønskelig å spre den ut til flere. Platen har fått navnet ”Change We Can Believe In”.


Etter et lite introspor, kommer de første av de frekke rap-linjene som regjerer denne platen. Zawadi er frekk fra første stund og setter det hele på plass sånn som han vil ha det. En rap-linje som ”One day maybe I’ll be famous, but for the day I remain nameless” kan virke veldig klisje-aktig og arrogant. Men måten den blir presentert på, med kjappe tekster fylt med mening, er det fengende. Etter å ha hørt gjennom platen skulle jeg ønske denne Oslo-rapperen blir kjent. Norsk hip-hop er stort sett fylt med det samme, damer, drikking, slåsskamper og dop. Sånn er det ikke med Zawadi. Han er smartere enn dette.

Problemet med norske rappere er at de ofte sliter med uttalen, og ikke klarer være raske nok i kjeften. Måten Zawadi presenterer sine vers med perfekt uttale og flyt. Til tider høres det hele amerikansk ut, og jeg tenker på vestkysten i USA. Zawadi har en evne til å blande dagligdagse ting som å kjøre bil, med dønn seriøs politikk, paranoia og hard kritikk. Tall Drink Ignition skjuler seg bak en biltur, men handler mer om hvordan verden er i ferd med å falle fra hverandre. Zawadi bruker flere referanser fra rockeverden, som hele tiden virker fornuftige. Elevator Ride er den store party-låten man bruker til å få i gang publikum, og en definitiv radiohit. Refrenget er enkelt og fengende, og vil fange enhver hip-hopper.

Synd å si det, men de fleste beat’ene på platen er lånt fra mer kjente artister. Enkelte hardcore fans vil kanskje reagere på dette, noe som kan være farlig. Summertime har egenprodusert beat, og J Ramm som har hjulpet til har gjort en god jobb. Summertime er platens feel-good låt, som fremstår litt drømmende og flytende, samtidig klinkende klar.
Plutselig er sommeren borte, og det er blitt kaldt. Frozen forteller om hvor kaldt det kan være å leve. Frozen er en hard låt, gi den et par ganger i spilleren, og du skjønner hvor bra den er. I Feel the Devil Breathin og God’s Gonna Cut Ya Down er Zawadi utleverende og inviterende, og Zawadi gjør det med respekt. God’s Gonna Cut Ya Down har vært radiosingel på A-listene til Radio Nova.

Denne platen fortjener mye mer oppmerksomhet enn den har fått. Versene og budskapet i det Zawadi forteller deg er stort, og som festfikser, har han stort potensial. Det er en undergrunnsutgivelse verdt plassen i platebutikk, verdt pengene du normalt betaler for en plate. Når artisten har gjort det mulig for deg å få den gratis, gir han deg en liten gave. Jeg ser ingen grunn til ikke å skaffe seg denne utgivelsen. Det er god grunn til å følge med på hva Zawadi foretar seg i fremtiden.

9/10

Last ned platen her