A Hawk and A Hacksaw klarer i sitt femte studioalbum Deliverance å gi oss en opplevelse av å være på en mørk og grå bar et sted i øst-Europa. Til og med bussturen hjem til vestlandet føltes eksotisk, med duoen fra New Mexico på øret.
A Hawk and A Hacksaw består av Jeremy Barnes, tidligere trommis i Neutral Milk Hotel, og fiolinisten Heather Trost. De to var tidligere medlemmer av Beiruts backingband og spiller i dag musikk inspirert av øst-europas musikk og kultur. Deres femte studioalbum er innspilt i Budapest med god hjelp fra det lokale orkesteret Hun Hangar Ensamble.

Plata åpner litt skjevt og skranglete med den greske folketonen Foni tu argile. Utover i plata blir tempoet satt opp, og det blir straks et renere lydbilde. Med trekkspill og fiolin sjonglerer A Hawk and A Hacksaw seg gjennom ti raske folketoner, godt støttet av cimbalom, trompet og saksofon fra Hun Hangar Ensamble. Låta jeg liker best, og som kanskje skiller seg mest ut, er den herlig skitne låta Vasalisa Carries a Flaming Skull through the Forrest. Den er seigere, råere og mye roligere overøst med sørgelige fiolintoner fra Trost. Raggle Taggle også en låt av samme slaget, som passer fint inn i det ellers raske tempoet. På avslutningssporet har fela blitt ustemt og innspillingssutstyret skurrer, men det gjør ingenting. Dette er ingen ren og pen plate, den skal være skitten og skurrete.

Det er muligens urettferdig å kalle A Hawk and A Hacksaw kjedelig, men den ti spors lange plata blir faktisk det. Den mangler sårheten til at det kan kalles vakkert, og melodien til at det kan kalles fengende. Det instrumentale blir av og til avbrutt av vokal, og det uten særlig hell. Jeg må si det er et stort feilsteg å putte en engelsk indie-vokal oppå noe som står fint alene. Når det er sagt, er det en fin skurrete stemning i musikken som jeg liker godt.



A Hawk and A Hacksaw på Myspace