Bandet fra Stavanger var i fjor en av de største snakkisene innen norsk musikk. År 2010 har ikke blitt noe neddempet, snarere tvert i mot. Lovordene har kommet fra alle retninger, og gruppa har samlet på festivaljobber som fattige amerikanere samler på matkuponger. I sommer legger de ut på sommerturne med Converge, og har i samarbeid med Hove og Lydverket vunnet sjansen til å opptre på selveste Leeds og Reading i slutten av august. Så hvordan kan egentlig et band bli så godt mottatt i utlandet, når de synger kun på norsk?

Jo, musikken til Kvelertak er bygd opp av så fantastiske melodier, og har et så herlig driv at enhver musikkidiot er nødt til å heve øyebrynene. I tillegg for oss som skjønner hva de sier, så kler linjene til vokalist Erlend Hjelvik låtene utrolig godt. Masse herlig energi, særpreg og knallgode låter er det som gjør at bandet kan spille på enhver scene, enten det er i Norge eller i utlandet.

Deres selvtitulerte album har vært en fryd å anmelde. Hele pakka virker gjennomslående troverdig, og den kvalitetsstemplete og hardtslående musikken setter seg straks skiva spinner i spilleren. Albumcoveret er også et pluss i margen, illustrert av John Baizley. Han er en amerikansk kunstmaler, og ikke minst frontfigur i Øya-aktuelle Baroness, som slapp det fantastiske albumet Blue Record i fjor. Converge-gitarist Kurt Ballou har stått bak produksjonen, så de alternative metall kultheltene, står omtrent i kø for å avdekke denne flotte debutplaten. Gjennomtenkt til hver minste detalj.

Musikalsk låter det punk/hardcore/metall, med et par drøye viking riff, og musikken innehar også noen melodiøse innslag som kan gi enhver hardbarka jævel frysninger oppover ryggen. Vokalist Erlend kjefter fra start til slutt som en illsint veps, men fortsatt har flere av låtene mer ”harmoniske” kor-refreng ala Skambankt, som for eksempel på ”Sultans Of Satan”.

Singelen ”Mjød” gir plata en god kickstart, et kongeriff med noen snertne vokallinjer, samt et dødsfett refreng. Den fantastiske ”Fossegrim” følger opp med stil, der et kongeriff og stødige trommer baner vei. Låta har også fra midten og ut noen av de kuleste gitarlinjene og trommebrekk noensinne hørt innen norsk rock og metall. ”Ordsmedar Av Rang” må også trekkes frem som et åpenbart høydepunkt, sammen med den direkte ”Blodtørst”. I tillegg så er hele skiva jevnt over krydret med sinnsykt fett gitarspill, og til tider er det helt Black Sabbath groove.

Albumet Kvelertak er et friskt pust innen hardtslående norsk musikk, og enda et band som gjør det stort på rogalandsdialekt. En særpreget sjangerblanding og en imponerende oppbygd trackliste gjør dette til en selvskreven hit i 2010. Skiva til Kvelertak er nærmest det perfekte debutalbum, og man kan bare glede seg til det som forhåpentligvis blir en spennende tiår med hardrock fra denne gruppa. Oppsøk nærmeste festival i sommer med disse på plakaten, og hent fram luftgitaren!








Les intervju av Kvelertak

Kvelertak på Myspace
Bli fan av bandet på Facebook