Her møter vi Kenneth som har kidnappet sin egen datter Violeta, og som er på flukt fra sin tidligere kone, Beatrice. Hun er en blanding av syk og eksentrisk, besatt av både det gode og det onde, er klarsynt og kan bevisst leve parallelt med drømmens verden. Etter syv år med sorg, der hun har felt en bøtte med tårer hvert år (avslutningslåten Sju Bøtter Tårer Er Nok, Beatrice), tar hun opp kampen på å finne igjen sin datter Violeta og for å ta et oppgjør med eksmannen Kenneth.
Historien blir dog ikke fortalt kronologisk på Kaizers Orchestras første trilogi-del, historiene hopper frem og tilbake, og fra person til person, men uten at det egentlig skaper noe uorden. Isteden får man en helstøpt utgivelse i ekte Kaizers-ånd, der de kjente Kaizers-elementene er tilstede, om enn med en litt ny vri. Blant annet har bandet blandet inn deler av både amerikansk RnB og rap i sine låter, samtidig som de fortsatt lager like fengende låter som de alltid har gjort. Det gjør det til at det blir fristende å kalle de for melodi-genier, for det er ikke mange som klarer å skrive så mange låter som setter seg nærmest fra første stund som det Kaizers Orchestra gjør, og har gjort.
En annen sterk ting Kaizers alltid har maktet er tekstene, og også på Violeta, Violeta Volume 1 beviser Janove Ottesens dyktighet. Selvfølgelig oppstår det en del nødrim, men innholdet lider ikke av den grunn, og da går det egentlig greit.
Selv om utgivelsen er første del av en større helhet, så fungerer likevel også låtene som enkelenheter. Spesielt viser bandet det med Hjerteknuser, som er blitt Kaizers Orchestra største radiohit gjennom karrieren, men også alle de andre fungerer meget bra alene. Likevel, noen står mer frem enn andre, som blant annet nevnte Hjerteknuser, førstesingelen og åpningssporet Philemon Arthur & The Dung, slowstartede, men rocka Din Kjole Lukter Bensin, Mor, og Tumor I Ditt Hjerte, og ikke minst den pompøse herligheten Svarte Katter & Flosshatter. Alle viser forskjellige sider av Kaizers Orchestra musikalske uttrykk, men samtidig er de alle umiskjennelig Kaizers. Og det er nok en del av styrken med denne platen, den variasjonen den bringer, og det gjør at de knappe førti minuttene platen varer aldri blir kjedelig.
Så la deg rive med av fortellingen om Beatrice, hennes datter Violeta og far/kidnapper Kenneth, det blir fortalt så billedlig at man allerede nå venter på neste del av historien. Dette vil uten tvil bli en ny, stor Kaizers-suksess. Og selv om de er ambisiøse, så gjør sekstetten det med stor stil og tilsvarende resultat.

Kaizers Orchestra på nett