Nekromantix - What Happens in Hell, Stays in Hell
Fortsatt underholdende fra subkulturens veteraner
Psychobilly har aldri vært noen bestselgende sjanger her til lands. Rock 'n' roll ispedt punk og surf med en god dose horror-inspirerte tekster om vampyrer, kirkegårder og zombier blir fort for useriøst for de som har valgt å trykke Dybdahl-kortene tettest inntil brystet.
Bandets historie går helt tilbake til 1989 da tidligere trommis i et rockabilly-ensemble, Kim Nekroman, startet opp i København med to kompiser. Han spikket seg selv en snerten liten kontrabass formet som en kiste (joda, det var faktisk en ekte kiste beregnet på et barn), og pimpet Elvis-sveisen enda litt mer, og vips så var de signert til det passende plateselskapet Tombstone Records. Sjefs-kosepunker Tim Armstrong la sin elsk på bandet, og i 2001 ble de en del av HellCat Records. En drøss med utskiftninger av bandmedlemmer siden, holder nå Kim Nekroman koken sammen med gitarist Francisco Mesa og deres første kvinnelige tilskudd, trommisen med verdens største hæler, Lux.
Deres åttende utgivelse What Happens In Hell, Stays In Hell ble sluppet i sommer, og det er vel ingen tvil om at bandet nå er med på å puste liv i psychobilly-kulturen sammen med andre storheter som Tiger Army, The Young Werewolves og Horrorpops. Skiva smeller til med en punkete åpningslåt Bats In My Pants, og energien er like høy som mohawken til Kim.
NekroTastic Ecstasy er hakket roligere, men like catchy. Med Demon Speed bryter helvete løs, og tittelsporet er som man kan forvente av Nekromantix, mørkt og drivende og kjapt.
I Kissed a Ghoul er hysterisk som en slags slap in the face til Katy Perrys hit, og Kim synger "I kissed a ghoul and I liked it, I kinda liked the bitter taste of her rotten upper lip". Det kunne vært komisk, men dette er en av de beste låtene på plata. Nekrofili-romanse på sitt beste, perfekt for alle Poe-elskende der ute.
Det blir aldri like hardt og rått som på tidligere utgivelser, men What Happens In Hell, Stays In Hell er klassisk Nekromantix psychobilly rett fra grava som fansen bør digge. Hverken laget for å tilfredsstille et mainstream publikum, ei heller skaffe de noen nye kirkegårds-rockere, men underholdende nok.
Bandets historie går helt tilbake til 1989 da tidligere trommis i et rockabilly-ensemble, Kim Nekroman, startet opp i København med to kompiser. Han spikket seg selv en snerten liten kontrabass formet som en kiste (joda, det var faktisk en ekte kiste beregnet på et barn), og pimpet Elvis-sveisen enda litt mer, og vips så var de signert til det passende plateselskapet Tombstone Records. Sjefs-kosepunker Tim Armstrong la sin elsk på bandet, og i 2001 ble de en del av HellCat Records. En drøss med utskiftninger av bandmedlemmer siden, holder nå Kim Nekroman koken sammen med gitarist Francisco Mesa og deres første kvinnelige tilskudd, trommisen med verdens største hæler, Lux.
Deres åttende utgivelse What Happens In Hell, Stays In Hell ble sluppet i sommer, og det er vel ingen tvil om at bandet nå er med på å puste liv i psychobilly-kulturen sammen med andre storheter som Tiger Army, The Young Werewolves og Horrorpops. Skiva smeller til med en punkete åpningslåt Bats In My Pants, og energien er like høy som mohawken til Kim.
NekroTastic Ecstasy er hakket roligere, men like catchy. Med Demon Speed bryter helvete løs, og tittelsporet er som man kan forvente av Nekromantix, mørkt og drivende og kjapt.
I Kissed a Ghoul er hysterisk som en slags slap in the face til Katy Perrys hit, og Kim synger "I kissed a ghoul and I liked it, I kinda liked the bitter taste of her rotten upper lip". Det kunne vært komisk, men dette er en av de beste låtene på plata. Nekrofili-romanse på sitt beste, perfekt for alle Poe-elskende der ute.
Det blir aldri like hardt og rått som på tidligere utgivelser, men What Happens In Hell, Stays In Hell er klassisk Nekromantix psychobilly rett fra grava som fansen bør digge. Hverken laget for å tilfredsstille et mainstream publikum, ei heller skaffe de noen nye kirkegårds-rockere, men underholdende nok.
FLERE ANMELDELSER
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>
Skvadron - Står i Flammer
Det nokså ferske bandet Skvadron er ute med sitt andre album, og det har vorte ei berg og dal-bane, fylt av energi, høge toppar, og eit par skarpe svingar. >>