The Mars Volta - Noctourniquet
Progrockerne har funnet formen igjen.
Det var en gang at det å kjøpe progrock på platebutikken (slå opp det siste ordet om du ikke vet hva det betyr) var som å gå på den lokale videosjappa og be om pornofilmer med scat.
Noe skjedde rundt millenniumsskiftet. Det begynte å bli ok å like progressiv musikk igjen og et av bandene som uten tvil hjalp til med å renvaske begrepet progrock var The Mars Volta.
I årene etter debuten, De-Loused in the Comatorium, har bandet virkelig levd opp til progrockmytene ved å levere konseptalbum med absurde tekster, hatt en solid dose narkotikabruk, medlemmer har dødd, de har gått på scenen og framført improvisatoriske jams som publikum var helt uforberedte på og har foretatt en utskifting av besetningsmedlemmer i et antall som snart nærmer seg Hawkwind og Yes.
Nå er de klar med sitt sjette studioalbum, Noctourniquet, et konseptalbum basert på barnevers og greske myter. Kjernen i bandet er fortsatt duoen Omar Rodríguez-López og Cedric Bixler-Zavala. Selv om det på alle måter fortsatt er progressiv og eksperimentell rock, med takt-skifter og til tider lettere komplekse arrangementer som gjelder, er det et litt mer elektronisk lydbilde over det enn på de siste albumene. Lapochka avsluttes med et herlig lydteppe med analog synth og In Absentia er rent kraftwerksk i starten.
Rockerne får likevel sitt, og det er nok å headbange til her, om en ikke i de helt ekstreme formene. Det som også slår meg er at platen er overraskende lett å komme inn i. Det er mulig at en bare har blitt vant til at Mars Volta gjør alt på sin egen måte, men platen satt som et skudd fra første gjennomlytting.
Låtene er relativt korte, ingen klokker inn over 7 minutter, og man har tydeligvis bestemt seg for å gå mer rett på sak. Og det sitter så til de grader bra! Dersom man ikke lar seg rive med når Omar vræler "It's runing awaaaaay" på platens beste spor, Aegis, må man være død på innsiden. Fans av Rush vil elske det sporet.
The Mars Volta har, etter et par litt slappe album funnet formen igjen. Noctourniquet er ikke helt på høyde med De-Loused, men det er så nære at jeg ikke har noe annet valg enn å godta det.
Noe skjedde rundt millenniumsskiftet. Det begynte å bli ok å like progressiv musikk igjen og et av bandene som uten tvil hjalp til med å renvaske begrepet progrock var The Mars Volta.
I årene etter debuten, De-Loused in the Comatorium, har bandet virkelig levd opp til progrockmytene ved å levere konseptalbum med absurde tekster, hatt en solid dose narkotikabruk, medlemmer har dødd, de har gått på scenen og framført improvisatoriske jams som publikum var helt uforberedte på og har foretatt en utskifting av besetningsmedlemmer i et antall som snart nærmer seg Hawkwind og Yes.
Nå er de klar med sitt sjette studioalbum, Noctourniquet, et konseptalbum basert på barnevers og greske myter. Kjernen i bandet er fortsatt duoen Omar Rodríguez-López og Cedric Bixler-Zavala. Selv om det på alle måter fortsatt er progressiv og eksperimentell rock, med takt-skifter og til tider lettere komplekse arrangementer som gjelder, er det et litt mer elektronisk lydbilde over det enn på de siste albumene. Lapochka avsluttes med et herlig lydteppe med analog synth og In Absentia er rent kraftwerksk i starten.
Rockerne får likevel sitt, og det er nok å headbange til her, om en ikke i de helt ekstreme formene. Det som også slår meg er at platen er overraskende lett å komme inn i. Det er mulig at en bare har blitt vant til at Mars Volta gjør alt på sin egen måte, men platen satt som et skudd fra første gjennomlytting.
Låtene er relativt korte, ingen klokker inn over 7 minutter, og man har tydeligvis bestemt seg for å gå mer rett på sak. Og det sitter så til de grader bra! Dersom man ikke lar seg rive med når Omar vræler "It's runing awaaaaay" på platens beste spor, Aegis, må man være død på innsiden. Fans av Rush vil elske det sporet.
The Mars Volta har, etter et par litt slappe album funnet formen igjen. Noctourniquet er ikke helt på høyde med De-Loused, men det er så nære at jeg ikke har noe annet valg enn å godta det.
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>