Foto: Terje Dokken
Emperor startet på 1990-tallet og regnes i dag som pionerer innen norsk svartmetall. Med album som In the Nightside Eclipse og Anthems to the Welkin at Dusk har de satt standarden for sjangeren med sin mesterlige kombinasjon av symfoniske elementer og progressive elementer. På årets Tons of Rock, forsterket de arven sin til stor suksess.Med det første gitarriffet som kastet publikum inn i en mørk, virvlende strøm av lyd, var det tydelig at Emperor fortsatt har full kontroll på det komplekse og oppslukende lydbildet som definerer dem. Trommene var knusende og presise, mens gitarene vevde sammen både kaotiske riff og melodiske partier som fylte arenaen med en kraft hentet fra onde makter. Ihsahns vokal var gjennomtrengende og ga meg kalde gufs nedover nakken.
Publikum var særlig begeistret over materiale spilt fra In the Nightside Eclipse som The Majesty of the Night Sky. Overgangene var smidige, og tempoendringer skapte et kontrollert kaos. Publikum var ikke vonde å be. "Dere må hjelpe meg å introdusere neste låt", spurte Ihsahn. "Noen som vet hva den dreier seg om?"
Dermed satte han inn nådestøtet med Inno a Santana som løftet stemningen ytterligere sin mektige atmosfære og dramatiske gitararbeid. Det var et samlingspunkt som i likhet med avslutningen Ye Entrancemperium var pensum i hvordan Emperor satte svartmetall på kartet.
Før bandet gikk på scenen, ble de introdusert med et håp om at vi skulle få litt kulde fra Telemark sendt vår vei. Da kan bandet si seg fornøyde, for den tidløse kraften i svartmetall var absolutt tilstede i lufta.