Utmerkelsen ”Årets Innovatør”, som deles ut i forbindelse med Spellemann går i år til DJ Broiler for sin jobb med å engasjere fans på en kreativ og innovativ måte. Utmerkelsen er stemt frem av norske musikkfans og deles ut i forbindelse med helgens Spellemann.

For tredje år på rad deler Spotify ut utmerkelsen “Årets Innovatør”som tildeles en artist eller et band som skiller seg ut med sin kreativitet og nytenkning.

Utmerkelsen anerkjenner nytenkende bruk av sosiale og digitale medier for å bygge relasjoner med fans, og belønner kreativ markedsføring som presenterer musikk på en ny og original måte.. Forutenom utmerkelsen tildeles DJ Broiler en markedsføringskampanje på Spotify til en verdi av 200 000 NOK.

Begrunnelse
DJ Broiler ga ut fire låter på Facebook for å skape hype rundt musikken, og generere interesse for den største konserten de noensinne har gjort på Sentrum Scene i Oslo. Hver torsdag i november delte de en ny låt med sine fans på Facebook, hvor en av låtene var den populære hitlåten "Afterski". Konserten ble utsolgt og DJ Broiler ble Norges største DJ-fenomen.

– Våre fans betyr veldig mye for oss, og det beste er når vi kan kommunisere med de på nye og kreative måter. Derfor er det veldig kult å få bekreftelse på at vi lykkes med å nå ut til de. Takk til alle som deltok og stemte på oss!", sier DJ Broiler

Fem andre sterke kandidater var nominerte til utmerkelsen: Kaizers Orchestra, Frida Amundsen, LidoLido og Donkeyboy.

– Å skille seg ut i mengden er vanskelig, og innovative kampanjer er avgjørende for å engasjere publikum. At DJ Broiler stikker av med seieren her, er et tydelig bevis på at de har klart å skape noe unikt sammen med sine fans, sier Sofie Grant, pressesjef hos Spotify.

Prisen deles ut i alle de nordiske landene; Grammis i Sverige, EMMA Gaala i Finland og DMA i Danmark.