Foto: Julie Hrncírová


Etter å ha spilt på SXSW, Øyafestivalen og konserter i London og New York, flyttet The Other End til Berlin for å skrive sitt debutalbum. Nå er de endelig klare med første smakebit, en feelgood garagerock-låt om å stå i en personlig krise midt i verdens undergang. Med seg på laget har de noen av Norges beste musikere.

Sammen med produsent og gitarist Cato Salsa (Madrugada, Monica Heldal, Sivert Høyem) startet innspillingen i PhatCat Studios i Rygge høsten 2021, og med seg på laget har bandet fått noen av Norges beste musikere. Olaf Olsen (Bigbang, Needlepoint), Chris Holm (Orions Belte, Sondre Lerche), Morten Qvenild (Susanna and the Magical Orchestra), Erik Johannessen (Jaga Jazzist, Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra) og Oslo Strings har alle levert sine bidrag på albumet.


Foto: Sigve Bull


I løpet av den første uken la “kjernebandet” bestående av Cato Salsa, Olaf Olsen og Chris Holm, sammen med Alexander Breidvik og Ida Knoph-Solholm, grunnlaget for de fleste låtene. Alt ble spilt live, uten metronomer og “klikk”, og med frihet til å gjøre det som føltes riktig i øyeblikket. En uke med inspirasjon og energi som ble fanget på digital tape. Det er fra disse øktene bandet nå presenterer første singel: Gas Station Light.

- Vi ønsket å presentere albumet med et smell, og Gas Station Light fremsto for oss som det soleklare valget. Ut fra startblokkene er det tydelig at låta har en helt annen vibb enn alt vi har gjort tidligere, og bidragene fra Cato, Chris og Olaf har gjort den til et beist av en rockelåt. Det oppsto en herlig energi i studio, et overskudd og en kjemi som vi føler vi har klart å fange på tape. Det er en låt der alle i bandet får rom til å skinne, der alt skjer i øyeblikket, et av de tidligste “takene” der alt bare klaffet, sier duoen.

Sangen ble skrevet i Berlin, men var fremdeles uferdig da Alexander og Ida rømte til Norge fredag den 13. mars i 2020. Teksten er kaotisk og handler om å ta modige valg i kjærlighet, sette alt på spill, men samtidig ende opp såret. Det handler om avvisning og hjertesorg i en tid der alt er forvirrende og usikkert, mens verden rundt deg står i flammer.




Når albumet The Sun Will Do You Good, They Said kommer i mai er det som en reaksjon mot det sterile, dølle og sjelløse, en samling av låter fylt med liv, ærlighet, glede, sorg og livsbejaende energi. Eklektisk og variert lander albumet et sted mellom americana, rock og indie, tidvis med en fot på innsiden av folk- og country-gjerdet. Så kan man bare prøve å forestille seg hvordan det høres ut.

Bergens Tidende slo fast at Ida Knoph-Solholm var “... innehaver av en av de mest hjemsøkende stemmer i hele landet.” Det legendariske britiske labelet Ninja Tune sikret seg likesågodt forlagsavtale med bandet kort tid etter første singelslipp.

I 2019 høstet The Other End fremdeles fruktene av en uventet suksess, og etter EP-slipp og konsert på Øyafestivalen hadde flere fått øynene opp for bergensbandet. Ut av ingenting ble de booket til South by Southwest (SXSW), og amerikanske NPR trakk frem duoen i varme ordelag før festivalen.

Når Ida Knoph-Solholm og Alexander Breidvik flyttet til Berlin i slutten av 2019 for å skrive musikk var det med kreativt overskudd og oppskrudde forventninger i bagasjen, og selv om oppholdet brått ble avsluttet da verdens luftveier ble rammet av kollektiv kollaps, er det fra en leilighet ved kalde gater i Kreuzberg og løpeturer i Treptower Park at halvparten av albumet ble skapt. Det skulle vel å merke ta enda halvannet år før bandet var fornøyd og hadde funnet den riktige miksen av låter.