Elektronikavidunderet og multi-instrumentalist Mathias Stubø er kjent fra både sitt soloarbeid og som Proviant Audio. Fredag ettermiddag var det førstnevnte som sto oppført på plakaten i middelalderparken, som en av dagens tidligste konserter. Tidspunktet og det at Stubø ble plassert på Sjøsiden er det som står igjen som det største spørsmålstegnet etter en meget god konsert, men så voldsomt malplassert at man nesten ikke trodde sine egne øyne.

Dette er musikk som hadde passet ypperlig i klubbteltet på dagtid, ELLER på Sjøsiden-scenen sent på kvelden – ikke på en scene midt i solsteiken hvor hverken oppsettet, effektene eller musikken kommer til sin rett.

picture

Med seg hadde han dyktige musikere som hjalp til å gjøre elektronikaen mer organisk, hvilket fungerte utmerket. Musikken er både jagende, suggererende, mystisk og intrikat, og de av publikummerne som hadde møtt opp så ut til å sette stor pris på musikken. Dessverre var det vanskelig å få noe bånd mellom musikere og publikum når settingen var så feil, og det var ufortjent glissent foran scenen til enhver tid.

Stemningen i musikken nådde ikke frem, og at Stubø og bandet var gjemt bort bak store podier gjorde dem og musikken bare enda mer tilgjengelig. Slikt fungerer på en klubbscene, ikke på en festivalscene midt på dagen. Ingenting av dette vår på noen måte Stubøs feil. Han var rett og slett plassert på feil sted, til feil tid.