Foto: Terje Dokken
I år er det tjue år siden Ane Brun slapp debutalbumet sitt, Spending Time With Morgan. For å feire sitt tjue-års jubileum som artist, har hun arrangert en Europa-turné. I går kveld spilte hun den første av to utsolgte konserter på Sentrum Scene i Oslo.
Det har ikke vært noen enkel oppgave for Ane Brun å destillere hennes tjue år lange karriere ned til to timers konsert. Regner man med hennes live albumer, har hun til nå utgitt hele 21 album! «Første gang jeg ble ferdig med å skrive set-liste til denne konserten, var jeg så fornøyd med meg selv", sa hun til publikum i går kveld. "Jeg tenkte, nå har jeg med alle låtene jeg ønsker, men da viste set-listen seg å være fire timer lang." På ett eller annet vis klarte artisten å forkorte set-listen ned til to timer, og å inkludere mange essensielle låter fra gjennom årene.
Ane Brun gikk helt tilbake til debutalbumet da hun fremførte Humming One of Your Songs og Are They Saying Goodbye. Fra 2005 albumet A Temporary Dive spilte hun Balloon Ranger og To Let Myself Go, og publikum fikk også servert hennes nyeste singel Hand In The Fire.
Under fremføringen av To Let Myself Go fikk Ane Brun selskap av artisten Shadi G, som er support på Europa-turnéen. Her ble en låt som Shadi G fremførte på persisk, vevet sammen med To Let Myself Go. Brun og Shadi G endte låten med knyttede never og slagordene «jin, jiyan, azadi», «kvinne, liv, frihet», i solidaritet med frihetsbevegelsen som nå pågår i Iran.
Dette var ikke det eneste tilfellet av at Ane Brun hyller og inkluderer andre artister. I tillegg til at gamle opptak fra turnéer og artistlivet til Ane Brun ble vist på skjerm, ble det også spilt opptak av fire andre kvinnelige artister som har bidratt som support og/eller medvirkere til Brun sin musikk. Blant de fire artistene som ble representert, var Shadi G og multi-instrumentalisten Linnea Olsson. Et opptak av Olsson dukket opp under fremføringen av Halo, Beyoncé låten som Ane Brun og Linnea Olsson gjendiktet sammen. Her kunne man se og høre Olsson spille cello og synge.
Mellom låtene snakket Ane Brun varmt til publikum om hennes reise som artist. Fra å spille inn debutalbumet på resterende penger fra et studielån, til å være på jubileums-turné tjue år senere. "I begynnelsen av karrieren min klamret jeg meg til min akustiske gitar," meddelte hun til publikum. Men etterhvert skulle hun begynne å inkludere først strykere, så trommer, så synth-elementer og dansing i musikken sin.
«Det er takket være alle de fantastiske produsentene og musikerne jeg har vært så heldig å få jobbe med, at musikken min har utfoldet seg på denne måten," sa hun. "Når jeg var usikker på å prøve ut nye ting, overbeviste de meg om at det var en god idé.»
Hennes overgang fra å være en singer-songwriter med kun en gitar til selskap, til å bli en artist som inkluderer flere instrumenter og sjangere, ble tydelig når man i går fikk servert et bredt spekter av alt hun har skrevet opp gjennom årene. Fra en fremføring av cover-låten All My Tears med gitar, strykeinstrument og shakers, til den dansbare synth låten Take Hold of Me, fikk publikum i ekte tid kjenne på utviklingen av Ane Brun som artist.
I tidligere intervjuer har Ane Brun fortalt om hennes forkjærlighet for dansing og om mange netter på dansegulvet. Dans er et viktig element i Ane Brun sine opptredener, og som publikum kan man se den naturlige gleden det vekker hos henne. Da hun kom på scenen ikledd glinsende disco-bukser og en hvit jakke med frynser, dukket ordkombinasjonen "disko-svane" opp i hodet mitt.
Ane Brun har en evne til å innarbeide dans i dansbare låter så vel som låter man ikke automatisk tenker på som danselåter. Hun beveget seg sømløst omkring på scenen i går kveld. Det må sies at hele oppsettet var vel gjennomtenkt. Fra de gamle opptakene av en yngre Ane Brun og andre kvinnelige artister, til et smakfullt lysshow.
Med seg på scenen hadde Ane Brun et seks-manns band. Lovisa Samuelsson og Felisia Westberg bidro blant annet med nydelige backing-vokaler, særlig på låtene Changing Of The Seasons og cover-låten All My Tears.
Ane Brun klarte på mesterlig vis å ta publikum med seg på en reise gjennom hennes tjue år lange karriere i går kveld. «Når jeg blir 60, skal vi møtes på Ekebergsletta og ha en fire timer lang konsert, okei?» Ropte hun til publikum under gårsdagens konsert. Jeg er med.