IRON MAIDEN har sluppet en splitter nye låt, The Writing On The Wall, i en høyst etterlengtet global videopremiere på YouTube. Sangen er skrevet av Maiden-gitarist Adrian Smith og vokalist Bruce Dickinson, produsert av Kevin Shirley og co-produsert av bandets bassist og grunnlegger Steve Harris.

Bruce Dickinson hadde i utgangspunktet et konsept for videoen som ble laget i samarbeid med to prisvinnende og tidligere Pixar-ledere og mangeårige Maiden-fans Mark Andrews og Andrew Gordon. De har over 50 års erfaring fra animasjonsbransjen mellom seg på det aller øverste nivået, inkludert arbeid med The Incredibles, Ratatouille, Brave, Monsters Inc & Finding Nemo. Som partnere til prosjektet, valgte de BlinkInk, et London-basert animasjonsstudio som er hyllet for sitt arbeid med en rekke globale merker fra Adidas til Coca-Cola og en rekke høyprofilerte musikkvideoer.



I BlinkInk-regissør Nicos Livesey, en annen mangeårig Maiden-fan, fant de en mann som delte den kollektive visjonen for låta - noe som resulterte i den ferdige videoen som har det aller første glimtet av en fantastisk ny inkarnasjon av Eddie i spektakulær 3D-form.

Bruce kommenterer: “I had a pretty clear idea of the concept to accompany the song and when I met Mark and Andrew, on Zoom, it quickly became clear we were all very much on the same wavelength, and this was reinforced with the addition of Nicos and his young BlinkInk team. Our weekly team Zoom meetings were then usually both highly creative and a lot of fun!

I’m very proud of the way the video turned out, it’s more like a mini-film really. I knew it was going to work out as soon as Mark brought my treatment to life with his incredible storyboards - I thought we could make something very special together. I think we did and hope our fans will agree. In fact it’s pretty much created by Maiden fans!! ”

Regissør, Nicos Livesey følger opp berettelsen: “We quickly found the expertise we wanted, and people were literally throwing themselves at me to work on a Maiden video – we had more than 60 people in 13 countries from Brazil to France, & Romania to the USA to add something to the clip and I’d say their love, passion and understanding of the band shines through every frame. They were a dream team for the producers and myself to manage.”