Foto: Karisma Records


- Ja, måtte han leve i hundrade år, synger bandet Brimstone fra scenen på Det akademiske kvarteret i Bergen. Publikum synger med på bursdagslåten. Det er til ære for plateselskapet. Karisma Records har et navn som gir assosiasjoner til den legendariske progrock-labelen Charisma Records. Også det bergenske plateselskapet fokuserer på progrock, og har latt flere talentfulle norske band med røtter i 70-tallet få slippe til på platemarkedet. På sin hjemmeside står det følgende om plateselskapet: "Fra å være en hobbygeskjeft, startet for å gi ut plater med talentfulle venner, har Karisma Records vokst til å bli blant de mest betydningsfulle og anerkjente plateselskapene i Norden innenfor progressiv rock og beslektede sjangre."



Syv sterke band



De syv konsertene på Kvarteret i Bergen var fordelt på to forskjellige scener. Det ble også signering av plater mellom konsertene, og både Wobbler, Magic Pie, Tusmørke, Brimstone, Oak, Arabs in Aspic og Seven Impale stilte opp. Med så mange talentfulle band på en kveld, er det vanskelig å trekke frem noen favoritter. Flere av publikum skrøt av Magic Pie sin åpningskonsert, mens Wobbler leverte en sterk avslutningskonsert, med låter fra sin siste plate Dwellers of the Deep (2020), som gir assosiasjoner til klassisk Yes. Arabs in Aspic demonstrerte tydelig at de har lyttet mye på King Crimson, og sjarmerte også med en artig versjon av Brann-sangen. Seven Impale med sin eksentriske blanding av jazz og rock leverte en konsert også en konsert som krever lytting.



En fest å se på



Håvard Krøvel-Velle hadde tatt turen helt fra Ørsta for å få med seg Karisma Records sitt jubileum.

- Jeg kom for å se Oak, Arabs in Aspic og Wobbler. Oak har eit veldig spennende og melodiøst lydbilde, med en særegen og silkemyk vokal. Når gitarist og bassist korer i tillegg, ganske så pitch perfect, så ble kombinasjonen særdeles god. Her var det lite showmanship, det virket som at stemning og budskap var viktigere å formidle enn en live performance med hopp og sprell og skrik og skrål. Vokalisten pratet med publikum, ikke til de, blant annet om egen mental helse, som er gjennomgående konsept for sisteskiva. Stor respekt, og jeg likte konserten svært godt. Lyd og akustikk var hakket bedre nede i salen enn på balkongen, så jeg sto mest nede på gulvet. Arabs in Aspic var en fest å se på, mye grunnet den energiske og særs habile bassisten. Det var tydelig at hele bandet, med to trommiser, koste seg - og humøret og innlevelsen, spesielt ved bassisten var smittende.

- Wobbler var også et fyrverkeri, og skapte en knall avslutning på kvelden. Her var det showmanship frå en karismatisk frontfigur, som la seg langflat på gulvet, omringet av publikum som filmet og fotograferte "stuntet", kommenterer Håvard Krøvel-Velle, som trekker frem tre favoritter fra lørdagens show. Disse var Oak: False Memory Archive, Arabs in Aspic: Mørket og Wobbler: Merry Macabre.



Wobbler var headliner på arrangementet i helga. Lars Fredrik Frøislie fra Wobbler slapp også soloalbum på fredag 2/6, med signering på Kvarteret.