Med «Loud City Song» ga amerikanske Julia Shammas Holter ut et av fjorårets aller beste album. Hos Øyafestivalen havnet det helt oppe på tredjeplass i deres interne kåring av utenlandske utgivelser.

Holter, som er utdannet innen komposisjon ved CalArts, besitter en helt sjelden teft for å blande eksperimentelle og høykonseptuelle ideer med popsensibilitet. Til forskjell fra de hjemmeinnspilte forgjengerne har «Loud City Song» blitt til i studio, med et stort antall gjestemusikere. Men det er ikke bare produksjonen og lydbildet som har fått et løft, også innholdet er et solid steg opp fra det lovende anslaget som ble satt på debuten Tragedy (2011) og oppfølgeren Ekstasis (2012).

Her får man både i pose og sekk: «Loud City Song» byr på nydelige melodilinjer, fyldige arrangementer, tema hentet fra en fransk litterær klassiker (Colettes stadig like aktuelle Gigi fra 1944) og en senere filmadapsjon av boka, med tydelig inspirasjon fra beslektede musikere som John Cale, Laurie Anderson, Joni Mitchell og Robert Wyatt. Og selv om Holter er tvers gjennom eksperimentell i tilnærmingen, er albumet ingen komplisert lytteopplevelse – heller tvert imot. Låtene står stødig på egne ben, men det er likevel helheten som er «Loud City Song» sin styrke.

Som Drowned In Sound skrev i sin gode anmeldelse: «It’s a jaw-dropping accomplishment, one of those records that’s almost pointless to listen to as a series of individual songs – tracks are mini symphonies in themselves, and to break Loud City Song down into tracks would be missing the point.»

Tidligere Musikknyheter.no-skribent Kim Klev i P3 var inne på noe av det samme: «Men nok om enkeltlåter: «Loud City Song» er først og fremst et mektig album. Julia Holter besitter nemlig de sjeldne evnene til å leve ut de mange ambisjonene som ligger bak dette storslåtte verket, og blåser dermed også friskt liv inn i den balsamerte poparven hun springer ut fra. Sånt setter dypere spor for hver gang albumets avsluttende støyparti ebber ut i stillhet. En liten stemme i hodet forteller meg at gevinsten kun vil bli større etterhvert som høsten sniker seg nærmere innpå.»

Sist Julia Holter gjestet Oslo var på Caféteateret på Grønland i 2012, uten at det ble særlig oppstuss rundt konserten. Siden den gang har hun bare blitt bedre, større og mer ambisiøs. Vi gleder oss til Øya Open på Parkteatret 28. mai.

Morten Myklebust er support.

Du kan vinne billett til deg selv og en ved å svare på følgende spørsmål:

Hva heter debutalbumet til Julia Holter?