Hver oktober møtes en jury som består av noen av norges best trente ører (artister, journalister, plateselskapsrepresentanter etc) ved by:Larms hovedkvarter i Oslo, for å velge hvilke artister som vil være blant juryens utvalgte.

Etter mye jobb har de 20 jurymedlemmene valgt ut artistene som virkelig skiller seg ut. Nye navn på vei opp, som jobber mot et gjennombrudd. For kort tid siden slapp festivalen 7 hiphop-navnene de har valgt ut, og i dag ble resten av de utvalgte presentert:


picture

Broen

I et hav av uniformitet, er Broen en liten pionér-blekksprut, utenfor svermen, som sprayer sin musikalske propaganda som om det var blekk – delvis instinkt, delvis naturlig forsvar – inn i obskure norske musikalske vann.
Med en overflod av dynamikk og originalt materiale som både lokker og krever oppmerksomhe, er lytteren invitert til å flyte vektløst på den melodiske overflaten og la rytmene som kommer fra den dype avgrunnen pulsere gjennom kroppen. Hver sang er konstruert runt et enkelt konsept, med merbare byggeklosser fra hip-hop, spoken word, surf og vest-afrikanske rytmer. Broen er en gruppe reisende, som ser ut på verden og kommenterer og gjør narr av alt fra feminiske og seksuelitet (Just Like Coco) til hykleriet av fredfulle nasjoner som jobber med våpen (Peaceful Country). Noen av bandmedlemmene har allerede blitt introdusert til den norske musikkscenen i band som Your Headlights Are On, Snøskred and Moskus.


picture

Chain Wallet

Historien om den bergenske musikkscenen høres ut som noe fra en Malcolm Gladwell-bok: Byen slår langt over sin egen vektklasse. Med 260 000 innbyggere ville man ikke forvente at Röyksopp, Kings of Convenience, Annie og Casiokids alle er fra Bergen. Som stigende og fallende tidevann, som et urverk, popper det nå og da opp artikler som forklarer hvordan det er en ny «Bergensbølge». Sannheten er: Det har aldri vært noen Bergensbølge. Bare en overraskende og uforklarlig strøm av interessante nye navn.

Møt Chain Wallet. Frode Boris og Christian Line bøtes som barn. Etter å ha laget musikk sammen i årevis møtte de Stian Iversen og bandet var skapt. Den bittersøte Stuck In The Fall er deres første single, skrevet under deres første session sammen etter å ha leid et studio i en gammel forlatt barnehage, gjent et sted i utkanten av Bergen. B-siden Same Place utforsker deres delte musikalske innflytelser, og deres eventyrtrang i låtskriving og riff-making, bare mye mørkere. Det som gjør denne 7-tommeren virkelig spennende, er at dette bandet er på sine aller første skritt til å bli en lovende ny stemme av skandinavisk indierock. De to låtene er pop-lyn på flaske. Denne utgivelen, samt det kommende albumet, er en sterk intensjonsavtale fra Chain Wallet.


picture

Ingeborg Oktober

19 år gamle Ingeborg Oktober kommer fra Polden, fra Knut Hamsuns gamle hjemsted i Hamarøy. På sin egen dialekt synger hun låter som seiler på rolige farvann et sted mellom singer/songwriter, maritim folk og poetisk pop.
Hun styrer unna de forutsigbare, endimensjonale og ynkelige dagbokskriveriene som plager mye samtidspop: Musikken hennes er kanskje catchy, men den er ikke ukomplisert. Den er kanskje også vakker, men ikke uten motsand. Og den er kanskje ung, men definitivt ikke naiv.

Til tross for Oktobers ungdom, har hun allerede opptrådt på fler norske festivaler, som Trænafestivalen, Bukta og Karlsøyfestivalen. Debut-EPen Straumført ble sluppet i september i år, og debutalbumet Hjerteræk ble sluppet 31. oktober (gjennom Clearpass/Musikkoperatørene). Albumet fikk 5 av 6 stjerner av VG og Hamar Arbeiderblad. Så tidlig som i 2011 beskrev Trænafestivalen Ingeborg som «Det beste fra Hamarøy siden Hamsun». Live består Ingeborgs lineup av Fredrik William Olsen fra Kråkesølv, samt andre unge musikalske talenter.


picture

Kevzta

Kevin Mbugua, med artistnavnet Kevzta, begynte som danser i Oslo i underholdningsbransjen. Da han var 18, etter to å ha øvd på dansekunsten i to år, holdt han kurs ved The Norwegian Hip Hop House, Circle. Han har vært på scenen med artister som Madcom, Karpe Diem, Nico & Vinz og mange fler. I dag har han vokst til å bli sanger, skriver låter og poesi, er en danser, skuespiller og koreograf. Tekstene hans handler om håp, kjærlighet og fryd. Sammen med profesjonelle, erfarne musikere og produsenter fra Five Star Entertainment, jobber han nå på materiale som skal slippes våren 2015.


picture

Kimichi

Kim er en av Oslos friske nye disco-kids. Musikken hans blander røttene fra French house med soundet til artister somCrydamoure, Le Knight Club eller tidlig Bangalter. Kim holder filter-house i live i Oslo gjennom Diskorama-kollektivet, som blant annet består av musikere som Mathias Stubø, Ralph Myerz og Bendik Baksaas. Kim har lenge vært en av Oslos mest hardtarbeidende DJs, nå entrer han musikkscenen med en bag full av splitter ny norsk disco.

picture

Loveless

Etter fler år som prominente karakterer i hver sin ende av den norske musikkscenen, etablerte Eirik Tillerli og Filip Kollsete Loveless sent i 2013. Med hjerte for R&B og britisk klubbmusikk, håper Filip og Eirik nå på å skape musikk de elsker, sjelfull musikk over rythm and bass-melodier. Mot slutten av 2013 slapp de sin første låt, en remix av den norske artisten Sigrid Raabes Two Fish. Den tiltrakk seg oppmerksomheten til Discobelle – en av verdens største blogger for elektronisk musikk. Låta ble også listet på P3, og kun kort tid senere hadde Sigrid Raabe æren av å opptre med originalversjonen live på TV. I mars fulgte Loveless opp med en uoffisiell remix av Kid Inks Show Me som ble hyllet av Hypetrak og Kid Inks manager DJ III Will. Loveless slapp sin debutsingle How To Love You med Thomas Eriksen på vokal i mai 2014.

Gjennom sommeren 2014 spilte Lovelss på Slottsfjells Kastellnatt, Øyanatt og Varna. De rundet av en hektisk sommer ved å slippe en uoffisiell remix av Christina Aguileras 90-tallsklassiker Genie In A Bottle som oppnådde 100 000 avspillinger på Soundcloud på kun en mnd. Samtidig som de slipper remixer, har bandet jobbet på sitt eget prosjekt kalt «Relationships», som skal slippes våren 2015.


picture

LUGN

LUGN er et band fra Oslo som spiller alternativ indie-pop full av kontraster, med et rikt sound full av melodiske vokalharmonier og drivende rytmer. Deres første singel, Mundan, ble sluppet våren 2014, og ble umiddelbart listet på norsk radio.

I sommer spilte Lugn på to av norges største festivaler, Øya og Slottsfjell.


picture

Miss Tati

Miss Tati startet sin karriere som back up-sanger og har spilt med band som Datarock, Kakkmaddafakka, Superfamily og Store P – men nå har tiden kommet for å gjøre sine egne ting. Singelen Don't Let Go vil bli sluppet i januar 2015, og debutskiva skal komme i mars!

«Originally from Angola-via-Portugal, the English-speaking Miss Tati effortlessly presses her American soul and hip-hop inspirations on ‘Be Free’, confidently swinging between the neo-soul renaissance of THEEsatisfaction and the ever-loved Janelle Monáe. Those are high aspirations, sure, but Tati separates herself with indignant verses – proving she has something else to offer along the way.» – Matt Korman, The405

«Following Farmer’s Market for a midnight show on the same club stage was another great discovery, for me if not for Norway: the singer, rapper and poet Miss Tati was a total star from start to finish.» – Phil Johnson, London Jazz News


picture

Omar

Fredag 9. januar kommer Omars debutsingel Hold You Back. Med en distinkt stemme og et personlig sound, er han endelig klar til å vise verden hva han har jobbet med. Etter å ha nådd semifinalen i den første sesongen av The Voice i 2012, fokuserte Omar på å finne sin egne unike sound. Han kastet seg inn i låtskriververdenen, og kominerer sjelfull vokal med nattklubb-bakteppe. Inspirert av Donny Hathaway, Brandy og Stevie Wonder, er soul-aspektet i musikken hans uungåelig. Med med en voksende interesse av pop og klubb-scenen, ble en kombinasjon av disse sjangerene en naturlig utvikling. Basert i Oslo, begynte Omar å jobbe med produsenter som Axel Carlson (Axxe) og Tailors som har hjulpet til med å inspirere ham i den kreative prossessen. Ivrig etter å lære, har han brukt mye tid på å utvikle sin vokalteknikk ogsine låtskriver-talenter videre.


picture

Palmface

Indie-ynglingene fra Karmøy, slapp endelig sitt debutalbum Waste A Day i oktober 2014. Palmface er geniale låtskrivere som lager uimotståelig power-pop, inspirert av band som Pavement og Television.
På tross av sin unge alter, har bandet et modent sound og låter som setter seg fast etter første gjennomlytting. Deres to singler, en sluppet like før – og en like etter – nyttår 2014, har begge vært på toppen av de meste spilte låtene på de største lokalradiostasjonene i Norge, anbefalt av NRK P3, listet på studentradiokanalen Nova i Oslo, og har også fått en god del radiotid utenfor landet.
Tekstene takler tenåringsfrustrasjoner på en rolig måte, og søte melodier akkompagnerer det skranglete soundet. Dette oppfriskende rotete coming-og-age-albumet stikker seg ut på den norske musikkscenen i år. Palmface har mottatt god omtale av band som I Was a King, The Megaphonic Thrift og Low Frequency in Stereo.
“Waste A Day” ble spilt inn av Anders Bjelland (Electric Eye, Hypertext), mixet av Matias Tellez (Young Dreams) og mastret av Jørgen Træen.


picture

Resirkulert

Resirkulert er et ungt indieband fra Nord-Norge. Musikken inneholder fler forskjellige sjangre, men alt er først og fremst basert på gitar. Frem til nå har fokuset deres vært på energiste velspilte liveshows, hvilket er grunnen til at de ikke har noen offisielle utgivelser enda.
Debut-EPen vil bli sluppet våren 2015, og et album er på vei i 2016. Medlemmene i Resirkulert har spilt sammen i halvannet år, og har spilt nærmere 50 konserter siden starten, inkludert opptredener på festivaler som Bukta og Træna.


picture

Rytmeklubben

Rytmeklubben er et norsk liveband, produksjons-team og DJ-crew som lager og spiller elektronisk musikk. Som en del av den voksende elektronika-scenen i Norge, leverer Rytmeklubben innovative live-show som allerede har vunnet mange fans her til lands. De startet med sin egen klubb-kveld i Trondheim kalt «Rytmeklubbing» - hvor folk danset til alt fra Hiphop og R&B til Jersey Club og ny undergrunnsbass fra the world wide web. Kollektivet begynte å lage bølger i begynnelsen av 2014, da de remixet nye indieartister i Norge. Dette ledet til fler store festivalbookinger sommeren som var, inkludert Øya, Hove, Pstereo og Slottsfjell, såvel som deres første show i Berlin. De har også samarbeidet med den svenske bloggen Discoelle, for å skape en myriade av fremixer som inkluderte Lykke Li, Craig David, Mariah Carey og Jeremih – remix-samlingen har fått over 150 000 plays, og ledet til debutsingelen Seen. Låta ble listet både på P3 og ble til og med spilt på BBC Radio 1 i England. Annie Mac, Rob da Bank og Christine er fans av bandet. I vinter skriver Rytmeklubben nytt materiale og jobber med andre artister, men vil ta en pause fra studio for å spille et eksklusivt show for Ja Ja Ja-festivalen i England og å bringe sitt “Rytmeklubbing”-konsept til Oslo.


picture

Silja Sol

Silja Sol er ærlig. Observasjonene hennes er direkte, verbale og humoristiske. Debutalbumet På hjertet er en samling spontante og umiddelbare poplåter, med folk-inspirerte melodier i en konsist og punkete format. Silja Sol skriver ned setninger på kaffefilter og mobilen. På Spotify lytter hun på Arcade Fire og Elliot Smith, Joni Mitchell, James Blake, King Krule, Ungdomskulen, Fjorden Baby!, Iceage, Cloud Nothings og Debussy. Fra Grieg til ghetto, fra Store P til punk. Låtene på debutplata hennes er låter om å leve livet, om kjærlighet uten begrensningene av kjønnsdefinisjoner, låter om deg, ikke ham, og henne. På hjertet ble sluppet i otkober, og har fått strålende anmeldelser i noen av norges største aviser.


picture

Slutface

Slutface fra Stavanger lager skitten fuzzy poprock. Som en sintere versjon av The Wombats, eller en mer funky Savages, blander bandet innflytelser fra britisk poprock og new wave, legger til en dæsj vestkants garage-rock, og vips har man det perfekte sountracket til et angstfylt tenåringsliv.
En jente og tre gutter mellom 17 og 20 år, skriver låter om realistiske crusher, 80-talls popkultur og dårlige fester, akkompagnert av disko-rytmer, 90-talls indierock-gitarer og mer funky basslinjer enn noen ville kunne anta basert på bandets poppunk-personlighet. Deres noe kontroversielle band-navn stammer fra et ønske om å belyse måten kvinner i musikkbransjen blir fremtstilt og behandlet som objekter heller enn artister.
I løpet av sitt første år har bandet spilt fler support-gigs i hjembyen Stavanger, for velkjente norske band som Razika, Fjorden Baby!, Bendik og Kaja Gunnufsen, og blir omtalt som livefavoritter. Bandet tilbrakte sommeren 2014 ved å spille på festivaler som Slottsfjell, Øyas klubbdag og Varna, hvor de mottok strålende kritikk fra norske magasiner, såvel som britiske The Quietus, inkludert en 6/6 stjernes-anmeldelse av klubbkonserten på Øya.

“Best of all are the furiously exciting Slutface, a band packing the punk appeal of Paramore if they’d ever been any good. Singer Haley Shea is a whirlwind, gobbing her water into the crowd then throwing out “Fuck Zooey Deschanel” t-shirts as recompense." – Stuart Huggett, The Quietus
"“The band from Stavanger mixes inspiration from indie heroes Guided by Voices and Arctic Monkeys, throws in a dose of teenage angst and a set of choruses to die for, making them one of the most exciting pop/rock bands in Norway right now” – Slottsfjell festival/Urørt


picture

Tellef Raabe

Tellef Raabes unike kombinasjon av mørk folk og sær pop, sammen med hans dype og rike stemme, har tiltrukket seg oppmerksomheten til mange det siste året. Etter å ha turnert med sin kvintett i sommer, har ryktet hans som liveartist vokst jevnt og trutt. Raabes arbeid med produsent Njål Paulsberg (Young Dreams ++) har resultert i tre singler, alle kritikerroste. Låtene har blitt remixet av blant annet Pandreas og Stockhaus. Tellef Raabe komponerer også instrumentalmusikk for film, dokumentarer og teatre. Debutalbumet er forventet i 2015.

by:Larm går av stabelen i Oslo 4.-7. mars 2015.

Foto:
Miss Tati: Montag Studio
Tellef Raabe: Erik Nes


Besøk by:Larm på nett