Slottsfjell er i full gang med slipp for årets festival, og etter å ha teaset festivalfans via snapchat i går kveld, slapp festivalen i dag fem nye navn: The Bronx (US), BURAKA SOM SISTEMA (PRT), Beastmilk (FIN), Vic Mensa (US) og Fjorden Baby! i kveld

The Bronx

For å avklare det med det samme, bydelsnavnbandet The Bronx kommer altså ikke fra New York, men fra Los Angeles. Og der deres alter ego-band Mariachi El Bronx spiller, eh, mariachi, har The Bronx gjennom sine snaue ti års levetid og fire kritikerroste album, brukt tiden på å perfeksjonere soundet sitt. Fra å være et rufsete LA-punk hardcoreband, har de gått til å bli mestere i å blande inn flere elementer fra både punken og rocken inn i miksen.

Med sitt kanskje beste, og foreløpig siste, album «The Bronx IV» som kom i februar 2013, har de også latt seg inspirere av seg selv, og tatt punksoundet et steg videre. “I think that after doing the mariachi records, it gave us a whole new outlook and a more structured way of writing music. We figured out what works best,” sier The Bronx-trommis Jorma Vik. “Everything is less spazzy. Matt doesn’t scream as much, but he’s got that thing in his voice where he can scream in pitch — mariachi has helped his confidence as a singer and ours as songwriters.” Mariachi bygger selvtillitt, med andre ord!

Dagbladet mente, i Torgrim Øyres øyne og ører, at «The Bronx´ patenterte punk er like slagkraftig som den er unik. Den er fylt til randen med lidenskap og melodi uten at den på noe tidspunkt fremstår som sentimental eller formatert». Og med en av punkrockes mest joviale vokalister Matt Caughthran i front, er The Bronx et band som sjeldent skuffer på scenen. Da de besøkte Oslo og John Dee i desember i 2012 ga Musikknyheter.no karakteren 10/10, og kalte de en av årets beste hardcorekonserter. Vi ser fram til et hardslående besøk fra et av den amerikanske rockens mest kompromissløse og aller beste liveband. The Bronx hører hjemme på Kastellscenen i sommer!




BURAKA SOM SISTEMA

Som en naturlig symbiose av det beste i verden (les: musikk og dans) flyter Portugisiske Buraka Som Sistema enkelt over alle slags etablerte konvensjoner om sjanger- og kulturgrenser. Prosjektet Buraka ble født en usedvandlig svett og heit natt i 2006 på Clube Mercado i Lisboa, hvor João Barbosa (Li’l John), Rui Pité (DJ Riot), Andro Carvalho (Conductor) og Kalaf Ângelo for første gang slapp sin unike blanding løs over dansefolket. De, altså dansefolket, hadde ikke sjangs mot burakablenden, av europeisk klubbmusikk fusjonert med afrikansk zuok og kuduro.

Burakas uttrykk er basert på sjangre som er mer for livsstil enn musikalsk retning å regne, og lydsystemet («Som Sistema») settes sammen av frenetiske rytmer og gir plenty rom for individuell ufoldelse på dansegulvet, fortauet eller et hvilket som helst område med plass til dansende kroppsdeler. Deres søken etter det råeste som lages akkurat nå, har gitt Buraka som Sistema et garantistempel som fjellstø partyfiksere, og fellesskap med artister som The Very Best, Diplo og M.I.A. Alle disse pakker med hell klubb- og konsertscener inn i sitt eget finurlig sammensydde lappeteppe av uhørt rå beats, som i sin tur begjærlig rives i stykker av elleville konsertgjengere over hele globusen.

Fra Lisboa til Kinshasa, fra Mumbai til New York, London, Caracas og nå altså også på vårt eget Slottsfjell. Se mer om Buraka SS som prosjekt og smeltedigel i dokumentaren under («Off The Beaten Track»). Buraka Som Systema er en opplevelse du vil kjenne fra topp til tå, i bein, marg og sjel.




Beastmilk

Dette mystiske finske postpunkbandet var i vinden allerede i forkant av slippet av debutskiva 29. nov, med singelanmeldelse på Pitchfork og som Band of the Week på bloggen til Fenriz (Darkthrone). Debutskiva «Climax» er innspilt hos Kurt Ballou (spiller i Converge og er også Kvelertaks produsent) og byr på apokalyptisk postpunk av det storslåtte slaget. Vi tenker kanskje mest The Cult, men også en dæsj Misfits/Danzig, Sisters of Mercy, Joy Division, Echo & the Bunnymen med mer bravur. Undergangsdekadanse og gravferdsfest.




VIC MENSA

Kun 19 år, men han kalles allerede veteran. Vic Mensas første utgivelse, EPen «Straight Up» skapte nok buzz rundt om i rap-lyttende kretser verden over til at folk også utenfor hiphopen la merke til ham. Med en tydelig følelse for alt ekstra rytmisk, det være seg slacker-rap til mer jazzbaserte produksjoner ser det ut som han kan være det nye store navnet til å representere Chicagos musikkscene. Han gjorde seg bemerket med en mixtape allerede som 16-åring, men setter nå sommerlyden på stereoen med den fiffige mixtapen INNANETAPE («Da innanet…» get it? Se under for hele mixtapen, også nedlastbar for dem som liker å ta vare på ting).

Vic Mensa er en sånn rapartist som kan kombinere melodiøs hiphop, slikt som tåler å bli spilt av band, med smarte referanser til pop vi alle kjenner, party og good life-soundtrack og skikkelig kredibel rap. En sånn musiker som inntil veldig nylig (kanskje fortsatt?) får kjeft av foreldrene for å prioritere å gå i studio «on a school night, Victor!» Som utvikler scenen, men med produksjoner som får deg til å tenke på både funk- og jazzrøttene. For tida turnerer han statene for å legge amerikanerne for sine føtter (etter hva vi hører, går signingsfeden godt), før Europa står for tur. Slottsfjell tar gjerne jobben med å gjøre dette åpenbare stjernepotensialet bedre kjent, også utenfor kjennerkretsene her hjemme.




FJORDEN BABY!

Super-fjorden: Fjorden Baby! var med på å starte den såkalte ”Bergensbølgen”, og regnes som tungvektere og pionerer i norsk musikkliv. Det første albumet ”Fjorden Baby!» ble raskt døpt en norsk klassiker, og Dagsavisen mente at bandet fortjente en plass blant “De Nye Store” i norsk rock. På andre plate ”Se deg rundt i rommet” trillet VG en sekser og det havnet på #3 på VG-lista. Musikken deres blir ofte omtalt som en blanding av reggae, dub, elektronika og pop med tydelige ”nyveiv”-elementer. Bandet er kjent for sine karismatiske, levende liveshow og sin frie holdning til sjangerbetegnelser.

Subkultur møter kommers: Fjorden Baby! har det siste året jobbet med å skape og produsere sitt tredjealbum sammen med produsentene Jørgen Træen og Yngve Sætre i sjeldent tospann. De har funnet et sound og uttrykk der man har dratt veksler på begge de foregående utgivelsene, men også sett framover. Albumet har fått den passende tittelen «Fjordkloden» og er Fjorden Baby! sitt mest helstøpte og gjennomførte album til nå. Albumet ble møtt med trampeklapp av pressen og ble like gjerne kåret til årets beste album av VG’s musikkanmeldere.



Sjekk ut Slottsfjells offisielle side her