Amgala Temple er lyden av tre musikalske stormakter slått sammen. Resultatet er overveldende – spontanitet og disiplin, improvisasjon og klarsyn – blandet sammen med ambisjon om å skape noe sublimt. Første smakebit fra denne mektige plata er «Avenue Amgala».

Sammensetningen av Lars Horntveth, Amund Maarud og Gard Nilssen er en våt drøm for musikkjennere. På hver sin kant har de vært definerende i norsk musikkliv, som soloartister og bandledere i et uttall sammenhenger, det være seg Jaga Jazzist, Susanne Sundør, Todd Terje, Morudes, Bushman’s Revenge, a-ha eller Gard Nilssen’s Acoustic Unity.

Men Amgala Temple låter ikke som noen av de ovennevnte. Medlemmenes interesse for nye og gamle lyder og deres gjensidige respekt for hverandres talent var sentralt i å skape det musikalske rommet – et sted de kunne boltre seg fritt, med ekskursjoner i nye soniske landskaper der det som skjer, kan og bør skje.

Debutalbumet ble spilt inn i Oslo Konserthus og Amper Tone Studios på få dager. Som en dokumentasjon av deres sound, har unngått å tukle med innspillingene, og heller latt dem være, som en ærlig representasjon av deres soniske uttrykk.

Forvent flere plater fra Amgala Temple via Pekula Records, en label hvis målsetning er å dokumentere dristig, eksperimentell og fantasifull musikk fra Norge og universet.



Vi lurte litt på hvordan bandet ble startet og hva som inspirerer dem musikalsk.

— Kicket vi fikk da vi innså at vi nettopp hadde gjort en to timer lang konsert, uten én eneste skrevet låt var stort. Det fantes rett og slett så mye å utforske at tiden sto stille. Ideene kom kjapt og vi traff vel en felles greie, en felles vilje. Vi lukka øynene og lot musikken dra dit den ville. Da vi hørte på opptakene fra de to første konsertene så var det allerede mye som kunne foredles til låter, og ikke minst hadde vi et sound å komponere til, forteller de til Musikknyheter.no

— Trioformatet er ganske gjennomsiktig, men lufta mellom instrumentene skaper et ganske mektig lydbilde da alt høres like godt. At Lars er der med både synther, bass og lapsteel gjør også at vi kan operere med flere innfallsvinkler, og bytte på å spille melodier og riff. Gard har en voldsom dynamikk og en egen evne til å legge inn et ekstra gir. Det er noe vi har forska på, å la det koke under en, i utgangspunktet rolig, melodi. Det er veldig gøy å holde på med instrumental musikk der meningen finnes i intervaller og intensitet og ikke i tekst, forteller Amund Maarud til Musikknyheter.no

Låta Avenue Amgala er oppkalt etter «Karl Johans gate» i byen Ben Slimane i Marokko. Et drømmereisemål for bandet. Målet var vel å lage en låt hvor ørken møter strand, psych møter funk, Hendrix møter The Meters eller noe. Stilmessig lånes det fra Hendrix, Dungen, Zappa, Elephant 9, Bombino og Black Keys, avslutter han.