I forbindelse med bandets åttende studioalbum i fjor sa vokalist Pål Angelskår i et intervju med Musikknyheter at bandet satt på enda flere låter som skulle samles på en ny plate tidlig i år.

I februar slapp de tittelsporet og første singel ut, Kiss Off, der Christel Alsos er med på vokal.
Se den ferske videoen HER.

Nå er det ti spor lange albumet ute.

- Da vi spilte inn The Universe Would Have to Adjust i 2020, var det et par låter som ikke passet inn. Vi bestemte oss derfor for å spare dem til en senere utgivelse. Da pandemien gjorde det vrient å turnere så mye som vi ville med fullt band, gikk vi tilbake i studio for å se om vi kunne gjøre noe med disse sangene. Det som begynte som en slags reparasjonsjobb, gled imidlertid over i en ny kreativ prosess og nå er vi altså straks klare med et nytt album, bare ti måneder etter det forrige. Interessant nok fikk ingen av de gamle låtene som skulle danne grunnstammen for en ny plate plass denne gangen, heller. Kanskje var de ikke bra nok, kanskje er det bare mer interessant å jobbe med nye ting enn å prøve å ferdigstille noe man én gang har lagt til side?, sier vokalist og låtskriver Pål Angelskår.

- Mesteparten av disse låtene ble laget og arrangert mens samfunnet var delvis nedstengt. Mye av turneringen vi har fått gjennomført har dermed vært i duo eller trioformat og en del av låtene er skrevet med tanke på at de skal fungere på små scener i intime settinger. Det kan absolutt høres. Flere av låtene («Kiss Off», «Nosedive», «Hopeful» og «Concerning David Palmer») er også instrumentert og arrangert annerledes enn vi normalt ville gjort med fullt band, fortsetter han.



Produsent, arrangør og gitarist Roar Nilsen utdyper:

- Denne plata føles for meg som en fortsettelse og forlengelse av The Universe Would Have to Adjust, både fordi vi fortsatte å jobbe i mindre settinger og fordi den er såpass nære i tid. Produksjonsmessig er musikken og sangen litt nærere i uttrykket og med et naturlig, litt tørrere lydbilde. Uttrykket dreies tidvis mot et gjennomarrangert, akustisk lydbilde, nærmest kammerpop, om man tør kalle det det. Lyden av strykekvartett er et velkjent grep på foregående Minor-plater, men nå ville vi bruke dem annerledes, både aktivt og klanglig, og i en litt mindre og tettere konstellasjon (trio). På enkelte sanger («Kiss Off», «Nosedive») lot vi strykerne blandes sammen med treblås for å gi dem en ny retning, farge og stemning. Dermed introduseres denne platen med solistiske innslag av fagott og klarinett, med underlag av stryk, sammen med et utvidet arsenal av akustiske gitarer, kor og tangenter.

Pål Angelskår har skrevet syv av de ti låtene på «Kiss Off» mens gitarist Roar Nilsen har skrevet to (Kiss Off, Other People’s Lives). Pianist Harald Sommerstad har skrevet én (Brilliant Mistake). Tekstene er skrevet av Angelskår, noen ganger i tospann med Sjur Lyseid (The Little Hands of Asphalt) og Jacob Krogvold (Thulsa Doom). Stryk og blåsearrangement er skrevet av Roar Nilsen.

- Henrik (bass) sitt kor har utviklet seg til å bli helt sentralt for uttrykket vårt, og han bidrar med vokal på nesten samtlige låter denne gangen. Harald spiller mer akustisk piano og mindre orgel enn på foregående plater og Halvor på trommer har jobbet nesten like mye med perkusjon som med klassisk slagverk. Andre viktige bidragsytere på plata er sangeren Kristine Marie Aasvang som låner sin stemme til hele fem låter og selvfølgelig Christel Alsos som synger på tittelsporet.
Det er imidlertid ikke bare akustiske låter på plata. «Hold On» er for eksempel en tung balladesak inspirert av Free og «The Best of Us» skjeler mot klassiske popband som A-ha og Tears for Fears. Vi er fortsatt et band i skjæringspunktet mellom pop og rock og forhåpentligvis klarer vi å kommunisere med begge leirene, sier Pål Angelskår.



- Når vi øver og spiller inn låter blir det gjerne sånn at man fokuserer på den eller de låtene som finner formen sin akkurat her og nå. Man mangler på sett og vis fortsatt det overblikket som gjør at man kan høre sangene som deler av en helhet. Dette ble spesielt tydelig denne gangen, i og med at prosessen gikk såpass fort. Det var først da vi jobbet med rekkefølgen på låtene at jeg la merke til at nesten alle låtene på én eller annen måte dreier seg om avskjeder, om folk som pakker sakene sine og drar. Vekk fra planeten, vekk fra hjembyen sin, fra venner, familie og kjære, og i ett tilfelle vekk fra bandet sitt. Dermed kjentes også «Kiss Off» som en passende tittel på plata, fortsetter han.