Debuten Down The Maelstrom kom ut i fjor haust, og la grunnlaget for oppfylgjaren, ...And into the Abyss. Sjølv definerar bandet seg som eit eklektisk hardrock-band, som blandar klassisk hardrock med thrash og groovemetal.

Og med dei titlane som tilsynelatande heng saman, er det lett å tenkje seg at desse konsepta heng saman. Og det gjer dei også, men mest går det på det visuelle, kan trommis Espen Brevik fortelje:

- I utgangspunktet er det ikke det lyriske vi har som konsept. Det er litt musikalske throwbacks mellom vårt album Down The Maelstrom og det kommende albumet ...And Into The Abyss.

Men den store stjerna i dette prosjektet er artworken. Om man ser fra vår første EP "Welcome To Malabari" og videre i hovedutgivelsene, ser man en historie. EPen er introduksjonen av bandet musikalsk, mens Down The Maelstrom og ...And Into The Abyss forteller historien videre om vår ferd ned i dragsuget og inn i avgrunnen, samtidig som musikken gjenspeiler denne ferden.

Den visuelle ideen er vi veldig inspirert av hvordan Iron Maiden bruker Eddie til å skildre unike settinger, men den kontinuerlige ideen kommer fra noe så vakkert som sidepanelet til Donald Pocket! Det er en sjarm hvordan bokryggen til Donald Pocket forteller en lengre historie, uavhengig av innmaten i hver bok. Det er der vi har hentet inspirasjon for hvordan hvert albumomslag, inklusiv EP, forteller en kontinuerlig historie i seg selv, selv om ikke all musikken på albumene omhandler den reisen spesifikt.



Konsept og inspirasjon
Så då er det altså ein samanheng, og kanskje aller mest på det visuelle. Men eit konsept er det, og det leiar oss inn på konseptalbum generelt. Kva forhold har bandet til slike plater, og kor stor del av identiteten til bandet er det?

- Vi er en del ulike hoder i bandet musikalsk, så det er litt avhengig hvem man spør og hva de selv definerer hva et konsept kan være!

Bare for å nevne noe; Undertegnede er stor fan av f.eks Between The Buried And Me sine konseptalbum, spesielt Coma Ecliptic. Vi rører ikke helt det nivået av konsept, men setter enormt pris på det. For å nevne et annet eksempel, ble Stian (gitarist, låtskriver) inspirert av Oxygène av Jean-Michel Jarre på hvordan musikken gjennom det albumet er linket sammen rent musikalsk. Joakim er en stor Iron Maiden fan, og det er ikke til å stikke under en stol at flere av deres skiver som vandrer i konsept territorium havner høyt på listen (Seventh Son of A Seventh Son og A Matter of Life And Death, eksempelvis).

Jeg tror basert på hvor vi står med hvordan vi lager et visuelt narrativ og kanskje har noe av musikken som forteller videre om den ferden, så har vi en liten fot i konseptlandet!



Musikalsk utvikling
Og når det kjem til det musikalske, synest bandet at dei har hatt ei tydeleg utvikling:

- Musikalsk mener vi at hver utgivelse viser også en utvikling i vår lyd. Welcome To Malabari som er en mer leken lillebror, Down The Maelstrom som er bittelitt mer voksen, mens ...And Into The Abyss har låter som er hardere og kanskje mørkere i tematikk og lydbilde. Årsaken til at vi har kjørt Down The Maelstrom og ...And Into The Abyss som navn her, er rett og slett fordi skivene ble spilt inn samtidig! Det ble veldig naturlig hvor låtene skulle gå med tanke på den musikalske utviklingen underveis. Det er også en liten detalj at vår vokalist Vidar skulle bli pappa underveis i denne prosessen, og da tenkte vi, hvorfor ikke kline til med to skiver!

Det virkar som dykk er påverka av mange ulike retningar, då låtane på albuma både er lange og korte, og har ulike kvalitetar. Clean, growl, scream, og snakking, samt harde riff, men også mykje melodi. Og samtidig klarer dykk å få musikken til å ha eit tydelig og lett gjenkjennelig utrykk. Kan de forklare litt kva som ligg til grunn for sounden til Malabari?

- Grunnstammen i Malabari er 2 aspekt; melodi, og at det skal slå hardt. Vi mener at det går an å få til disse to målene i en fengende pakke som treffer de som synes catchy metall er tingen, samtidig som vi også treffer de som er mest ute etter fete riff, moshpits og galskap! Det har også mye med at det må være gøy for oss å skrive og fremføre musikken. Siden vi startet i 2022 har vi utviklet uttrykket og utvidet det musikalske terreng ganske bredt, og ut fra hvordan det er på øvingslokalet når vi spiller låter ingen har hørt, er det fortsatt ikke funnet et metningspunkt på hvor langt vi kan utvikle dette uttrykket.

Så då er det berre å gle seg til plata kjem ut, fredag 2. oktober. Malabari spelar desse tre konsertane etter platesleppet:

3. Oktober - Hulen, Bergen
11. Oktober - Rockheim, Trondheim m/TidsTyv og Invaded
25. Oktober - Ørland Rockfest, Brekstad.