Foto: Helene Bergjord
Vi møtes på en fin sommerdag i Oslo, på Tranen ved Alexander Kiellands Plass. Journalistens favorittsted for skriving og intervjuer. Thea Paulsrud har sendt melding om at hun blir litt forsinket, som alle de beste musikerne ofte er. Etter en stund kommer hun småløpende og smilene inn. Og hun har grunn til å smile, for mottakelsen av debutalbumet Lay With Me For a While har vært kjempebra.Hadde ikke noe valg
Thea er en solovokalist med base i Oslo, men kommer opprinnelig fra Kongsvinger. Soloprosjekt er under eget navn, men hun har et fast band i ryggen. I tillegg er hun en del av bandet Soft City. Med en mastergrad i musikkvitenskap fra NTNU og Universitetet i Oslo, har hun en solid faglig forankring i musikken hun skaper.
– Jeg har holdt på med musikk så lenge jeg kan huske. Hjemme var det et levende musikkmiljø, og jeg fikk tidlig spille med voksne musikere. Det var viktig for utviklingen min, forteller hun.
Thea spiller både piano og gitar, men det er ved pianoet låtene blir til. Hun vokste opp i en musikkglad familie, med foreldre og besteforeldre som spilte og sang. Konserter og musikkopplevelser i barndommen har vært avgjørende for hennes lidenskap.
– Jeg har aldri bestemt meg for å bli musiker. Det har bare blitt sånn. Jeg velger med hjertet, og prøver å få til det jeg har lyst til.
Er det jazz?
I 2019 startet hun soloprosjekt, og i 2021 slapp hun sin første EP. Nå er debutalbumet ute, og mottakelsen har vært overveldende positiv. I forbindelse med plateslippet ga hun også ut en sangbok med tekster og besifring, slik at publikum kan spille låtene selv.
– Jeg liker albumformatet og det å jobbe konseptuelt. Det gir rom for å skape en helhet, noe som passer meg godt.
Selv om musikken hennes ofte blir omtalt som jazz, er hun forsiktig med å bruke den betegnelsen.
– Jeg har stor respekt for jazz og har lyttet mye til Nina Simone, Ella Fitzgerald og Billie Holiday. Men det føles litt rart å kalle det jeg gjør for jazz, selv om bandet mitt har mange jazzreferanser.
Musikere heier på hverandre
Hun beskriver bandet sitt som et liveband, og de har spilt mye sammen. Slippkonserten i hjembyen Kongsvinger ble en spesiell opplevelse, med varme tilbakemeldinger fra både kolleger og publikum.
Foto: Amanda Iversen Orlich
Å etablere seg i musikkbransjen i dag er ikke enkelt, mener hun.– Det er så mye bra musikk der ute, og det har blitt lettere å gi ut musikk. Men det gjør det også vanskeligere å bli sett. Mange hører på spillelister og oppsøker ikke ny musikk aktivt. Derfor må man være synlig i sosiale medier, noe som ikke alltid er det man helst vil bruke tiden på.
Likevel opplever hun det norske musikkmiljøet som støttende og inkluderende.
– Folk heier på hverandre. Det er veldig fint.
Less is not more
Thea skriver låtene sine ved pianoet, og tekstene er alltid utgangspunktet.
– En tekstlinje og en melodistrofe er starten på alt. Jeg lager en låtskisse og tar den med til bandet, som kommer med innspill. I tillegg til å være fantastiske medmusikere er de også kritiske i sine innspill og tilbakemeldinger.
Albumet ble spilt inn i Studio Paradiso med Marcus Forsgren, og Thea skrev selv strykerarrangementene. Hun beskriver musikken som massiv og tekstfokusert, og hun liker at det er mye lyd. Og hun har samme holdning som den svenske gitarhelten Yngwie Malmsteen.
– Jeg liker “More is more”. Det kan godt være enkelt, men jeg liker at det blir massivt.
Foto: Amanda Iversen Orlich
Musikalsk har hun vært inspirert av artister som Janis Joplin, Aretha Franklin, Joni Mitchell, Whitney Houston og ABBA. Hun trekker også frem Solveig Slettahjell, Frida Ånnevik og Tone Åse som viktige inspirasjonskilder, særlig innen vokalteknikk og improvisasjon.– Improvisasjon er viktig, spesielt på konserter. Selv om låtene er arrangerte, skjer det mye spontant på scenen. Det krever at vi kjenner hverandre godt musikalsk.
Nå ser hun frem til en travel høst med konserter og ny musikk, både med soloprosjektet og med Soft City.
– Man må finne stabilitet i kaoset. Det er utfordrende, men også veldig givende. Jeg ble veldig inspirert av å gi ut debutalbumet, og nå er jeg i gang med å skrive nytt materiale.