Foto: Mobilfoto


Vi har valgt å ikke ta bilder av Arctic Monkeys i Oslo Spektrum. Dette på grunn av krav og føringer fra bandets management til vår fotograf. Musikknyheter.no støtter våre fotografer og deres fulle rett til eierskap av egne bilder og åndsverk.

Midt-i-trynet indiepunk eller dresskledd lounge-soul? Ja takk, begge deler!

Arctic Monkeys ble presentert i full bredde i Oslo Spektrum søndag. Fra de tidlige albums energiutblåsninger til de to siste platenes fløyelsound.

Regien for det hele sto selvfølgelig vokalist, gitarist og kanskje aller viktigst låtskriver og visjonær Alex Turner for. Er han vår tids mest talentfulle i front? Han er i alle fall en som tar sjanser mer enn crowdpleaseren Chris Martin i Coldplay, til sammenligning.

Det var nok nemlig flere som fikk fredagspilsen i vrangstrupen da Tranquility Base Hotel & Casino ble nachspielet og ikke fortsettelsen på festen Sheffield-gjengen skapte med AM fem år tidligere. En større finte har vel kanskje ikke blitt gjort siden David Bowie fulgte opp Ziggy Stardust, Aladdin Sane og Diamond Dogs med Young Americans og Station To Station på midten av 70-tallet. På fjorårets The Car fortsatte også Turner og resten ferden videre ned i cognac-glasset.

Men når vi står på konsert og får den fulle bredden, så fungerer det faktisk. Og at Arctic Monkeys spiller sin første innendørs arenakonsert og det har vært utsolgt i månedsvis forteller oss at de har kommet unna med det, med renter.

Ytterpunktene fikk vi allerede i løpet av de første to låtene søndag. Da lyset gikk fikk vi "Sculptures Of Anything Goes" fra sisteskiva før de gikk i fullt gitarangrep med "Brianstorm" direkte etterpå. Videre var vi vitne til en konsert som aldri gikk i dødpunkt-fella. For hvordan kunne den det med uimotståelige "Snap Out Of It", partylåta "Teddy Picker" og låta der både vers og refreng ble allsang i storstua; "Why'd You Call Me When You're High?".

Høydepunktene ble mange utover. AMs "Arabella" er låten som har alt. Fra de luftige og funky elementene i versene, til det tunge refrenget som låner akkurat passelig mye fra Black Sabbaths "War Pigs". En enda større lift-off fikk vi med "Do I Wanna Know?" før vi også landet i en ny allsang-vinner; "I Wanna Be Yours".

Fellesnevner for låtene som tok mest av i Oslo Spektrum søndag? Bandets femte plate AM, forøvrig den eneste plata de ikke kom til Norge med, etter å ha vært på Quartfestivalen på den første, Sentrum Scene med den andre og fjerde, samt Øyafestivalen på den tredje og sjette.

Søndag fikk vi hele seks låter derfra, men også et klokt antall fra resten av katalogen. Forøvrig en katalog gjennomsyret av kvaliteter som lar seg overføre til scenen. Slik blir det fest av, ikke minst når man leker seg med dynamikk fra låt til låt. Sånn sett ble også ekstranummerbolken spenstig søndag, fra kveldens mest nedpå låt "Big Ideas" og rett i bandets aller første partylåt "I Bet You Look Good On The Dancefloor" og avslutningen "R U Mine?".

Og selvsagt var vi deres hele veien, Arctic Monkeys.