Foto: Bjørn Opsahl

«Elskhat» er åpningssporet på albumet. Låten er også den første som ble skrevet for Resonans. Vi er helt tilbake til sommeren 2015. «Enola» har nettopp sett dagens lys og festivalene står for dør.

Man er alltid på let etter det magiske riffet. Gitarriffet som er «Elskhats» grunnmur blir vist frem utenfor øvingslokalet, på en dyprød halvakustisk Gibson. Mottagelsen er god.

Såpass god at bandet skjønte at riffet var selve porten til Seigmens neste album. Lite visste de at det skulle gå hele ni år før låten kunne vises frem i sin helhet.

«Elskhat» forteller om å stadig svinge mellom ytterpunktene og har sin rot i låtskriver og tekstforfatter Kim Ljungs tilstand med konstant migrene. Motsetningsforholdet mellom det lyse og det mørke ligger alltid nært. Som svart og hvitt. Dag og natt. «Elskhat». Det er ingenting i mellom.»

«Skjelver du så skjelver jeg».



Forfatter og manusforfatter Harald Rosenløw Eeg, nær venn av Kim og bandet, skrev på den tiden manus til katastrofefilm nummer to for Fantefilm. Jordskjelv var tema. Kim foreslo «Skjelvet» som tittel, og ville gjerne skrive en låt til filmen. Det ble med forsøket. Tid og timing ville det annerledes.

I 2018 fikk Seigmen låne et hus ved Karlsvik gård. En pittoresk perle like ved strandkanten utenfor Tønsberg. I samtlige av husets rom ble det rigget for innspilling og lek rundt ideer til albumet.

«Elskhat» fikk et solid løft her. Låten ble transformert opp fra D til tonearten G. For de uinnvidde, en nokså U-Seigmensk ting å gjøre. Grepet var imidlertid en aldri så liten åpenbaring. «Elskhat» fikk løftet, luften og lyset den trengte.

I ren bootleg- stil fikk de intense og innholdsrike dagene i huset tilnavnet «Karlsvika tapes». Det var kun skisser, alt låt rått og uferdig. Men at det ga bandet en boost, og at «Resonans» fikk sin form, det er det liten tvil om.Bandet flyttet deretter tilbake til øvingslokalet, fininnstilte siktet for å sette inn det siste støtet før selve innspillingen i Velvet Recording i Spydeberg. Tilbake til trygge rammer og det samme studioet de spilte inn «Total» i 1994. De fleste vil nok påstå at det var der Seigmen virkelig fant sin egen identitet. Men så tok alt ta en uventet vending. Pandemi og sykdom skulle stå i veien for fortsettelsen. «Resonans» ble satt på hold.

Utfordringene som fulgte har gitt «Elskhat» en ny dimensjon og et meningsinnhold som kanskje ikke lå der i utgangspunktet, men som vil resonere for de som hadde en vanskelig tid under pandemien.

Seigmen opplevde også sin andel av motgang, men den lange forsinkelsen har også gitt ekstra tid til å finslipe låtene som utgjør «Resonans». Teksten i «Elskhat» har nesten vist seg å være profetisk for Seigmen, etter regn kommer sol og etter en utfordrende periode er det et ultrapositivt og inspirert band som gjør seg klar til å slippe sitt første album på ni år.

«Elskhat» er også første låt fra «Resonans» som ble mikset av Mike Hartung (Propeller). Den satte standarden for resten av låtene og for lydbildet som definerer albumet. Singelen er som resten av albumet altså innspilt i Velvet Recording med Christer Krogh som tekniker. Singelcoveret er designet av Sigurd N. Kristiansen og motivet er en alternativ spå laget av Kims datter, Nova.