Vi stilte 15 spørsmål til “Oslo Ess” (denne gangen representert av vokalist Åsmund Lande) om det ene og det andre. Først snakker vi litt nysluppet akustisk plate, så snakker vi litt skit, litt sladder og litt alvor.

#199 - Live Akustisk fra Rockefeller" har truffet hyllene!

Fortell om den kommende platen?
- Yes, først og fremst er det jo en liveskive. Det er helt nytt for oss. Å forholde seg til et publikum samtidig som du spiller inn ei skive. Det er litt utfordrende. Og hele greia var veldig spontan egentlig. Vi hadde for eksempel bare ti minutter til rådiget til lydprøver! Så det er et lite mirakel at det låter såpass fint som det gjør av opptaket! Man kan høre på bandet at vi er litt usikre i starten på grunn av det.. Når det kommer til at det er akustiske versjoner så er ikke det noe nytt for oss, men det er første gang det kommer som en offisiell utgivelse. Mange av våre fans liker låtene våre på den måten og det er sånn de skrives så det føles naturlig for oss. Og selv er det kanskje litt nærmere sånn musikk vi hører på hjemme på gutterommene våre. Nå gleder vi oss veldig til å reise og turnère med bare kassagitarer på skuldra og rødvin i glasset på koselige kroer rundt om i landet i høst...


Fortell litt om hvordan/hvor dere fant hverandre og lagde Oslo Ess?
-Vi møttes i Oslo, nærmere bestemt på Elm Street midt på 00-tallet. Peter hadde flyttet til Oslo for å spille i “Silver”, Knut-Oscar i “All Friday” og jeg i “Upstrokes.” Alle vi og masse andre band hang på Elm Street på den tiden og alle kjente hverandre. Peter ble etterhvert med som gitarist i “Upstrokes” og vi skulle ut på turnè med “Backyard Babies,”
men bassisten vår skulle få en liten backyard baby selv, så vi spurte Knut-Oscar om å steppe inn. På det tidspunktet skjedde det egentlig veldig lite med både “Silver”, “All Friday” og “Upstrokes”, og så begynte vi å snakke om å lage et band som skulle synge på norsk. Vi tre hadde alltid hatt en veldig god kjemi både som kompiser og musikere og det var ikke noe tvil om at vi ville gønne på sammen.


Ting gikk relativt fort i svingene etter bandets oppstart før både gamle musikkjournalister og småjentene (samt store jenter) sto og hylte etter mer fra Oslo Ess. Hva gjorde dere riktig?
- Hehe, det viktigste vi gjorde tror jeg var å holde bandet under jorden de to-tre første årene. Vi jobbet veldig mye med tekster, låter og arrangementene før vi ga noe som helst lyd fra oss. Var veldig kritiske. Vi tok aldri lett på det å skrive på norsk. Ellers har vi kjørt det vi kaller for "dansebandmetoden", det å spille konserter hele tiden og over alt. På bygda og i byen, på store festivaler og små klubber, på skoler og i fengsler, overalt.

Hvilket tomrom i norsk musikk kan man si at dere fyllte/fyller?
-Det får være opp til musikkanmeldere å bedømme. Vi viderefører en amerikansk musikkstil fra 90-tallet med vår norske touch!

Dere har alle vært innom mer (eller mindre) vellykkede band siden dere var kids. Kan man si at det dere har opplevd de siste to årene er drømmen eller er ambisjonsnivået enda høyere? I såfall utdyp:
- Ambisjonsnivået er høyere. Det nytter ikke å hvile på laurbæra i denne businessen. Man må hele tiden streve etter å bli bedre. For vår del prøver vi hele tiden å komme nærmere den perfekte Oslo Ess-låta og den ultimate konserten.


Hvilke andre band har dere spilt i/spiller i enda? Det ryktes om nye prosjekter for flere av dere. Stemmer dette?
- I tillegg til de nevnt over spiller Knut-Oscar i progpunkbandet “FORK” med bror sin. Organisten vår Einar Stenseng er jo soloartist i tillegg til å spille med oss og KO spiller noen ganger med han. Åsmund og Peter spilte sammen i “Anton Ruud & The Wrong Way Home” før. Ellers ryktes det vel så vidt om en ny Silverskive en gang i framtiden. Trommisene våre Kenneth Kapstad og Håvard Takle Ohr spiller i henholdsvis “Motorpsycho” og “El Cuero.”
Ellers skjer det mye spennende utover høsten og vinteren!


Har dere "dagjobber?" Hva driver dere med når dere ikke spiller? (Utdannelse etc.)
- Nei, vi har ikke hatt dagjobber på to år.

Fortell gjerne om gamle jobber dere har hatt (alltid moro med rockestjerner som har jobbet som har hatt normale dødelige jobber.)
- Hehe, Peter jobbet i Norsk Gallup en periode! Det er morsomt. Jeg og KO har jobbet litt som lærere, han på en barneskole, jeg på en videregående som vikar og han som prøvde å lære bøllene naturfag. Ellers har jeg hengt tørrfisk i Lofoten en sesong!

PLEASE fortell den styggeste/morsomste røverhistorien fra veien dere har plyndret og herjet i over to år nå. Musikknyheter vil ha den ultimate turnehistorien (som ikke er blitt fortalt før)
- 60 % av bandet hadde spist dårlig sopp og ble litt surrete under en konsert i Halden. Vi brukte opp til tre forsøk på å starte flere av låtene.I tillegg til at det var mye rart som foregikk på netthinna, var faktisk hele backstagen belyst med bluelight som var noe forstyrrende. Men det styggeste må vel være når Einar shotta med rasshullet. Det har vi på film.

Dere har fått utrolig masse jentefans. Kjekke gutter det er dere, men det er da så mange barske rockeband i dette land. Hva er det med OsloEss som gjør tenåringene gærne? Dont be shy.
-Det der er feil. Tenåringsjenter er livredde oss.

Hva er drømmespillejobben? Hvilken Scene/arena og hvilket band varmer opp for dere. Evnt omvendt: hvem varmer dere opp for?
-Intimkonsert på sykepleierhøyskolen. Alene.


Topp 3 favorittband som inspirerer Oslo Ess?
-Rancid, dia Psalma, Social Distortion


Topp 3 band som irriterer Oslo Ess?
-Ingen. Folk må få holde på med hva de vil.


Hva er høydepunktet deres so far?
-Å fylle Rockefeller 3 ganger på ett år, + sentrum scene samme år!


Den aller største nedturen?
-Å begrave vår kjære, trofaste følgesvenn Iveco-Andrè som måtte kaste inn håndkle i sommer. Vært med på nesten alle konsertene. Eneste gangen KO har felt en tåre i forbindelse med dette bandet her.