Foto: Amoline Studio
- Kaninen er den heldigste av dyrene. Jeg har alltid en følelse av at disse positive, men litt ubeskrivelige tingene skjer meg.
Det sier London-baserte Ann Liu Cannon, som i juli slapp sitt debutalbum Clever Rabbits.
Clever Rabbits er et sonisk eksperimentelt album som ved å kombinere ungdommelig angst, folkeeventyr og fantasi, suger lytteren inn i en hypnotisk, leken og noe surrealistisk opplevelse.
De aller fleste lyttere i Norge vil ikke ha hørt om henne enda. Men over dammen i Storbritannia har Liu Cannons særegne musikk som inneholder elementer fra folk, 70-tallet og det eksperimentelle, begynt å lage krusninger.
Clash Magazine omtalte nylig Clever Rabbits i sin regelmessige vinyl artikkel. Platen har også klatret opp til 20. plass på Storbritannias uavhengige albumliste, og til 13. plass på landets offisielle folk-album liste.
- Litt som School of Rock
Født og oppvokst i Wiltshire, England til en britisk far og kinesisk mor, flyttet Ann Liu Cannon til London som 18-åring. Der gravde hun seg raskt et hi i London sin musikk-undergrunnsscene. Særlig en bar i bydelen Camden – Spiritual Bar – skulle bli vital for hennes utvikling som musiker.
- Det var min treningsleir. Litt som School of Rock. Bare mindre jovialt og mer engstelig, sier hun om Spiritual Bar, som er både en bar for livemusikk, et plateselskap og innspillingsstudio.
I august i fjor slapp Liu Cannon sin debut-EP CHALK. EP-en er en sår, men håpefull plate som bearbeider døden til hennes far, og er tematisk knyttet til krittlandskapet i Wiltshire.
Musikkvideo fra debut-EP CHALK
Jobbet med drømmeprodusent
Clever Rabbits er utgitt på Cannons egen label, JJ Records, og laget i samarbeid med produsent Ethan Johns (Ryan Adams, Laura Marling, Paul McCartney m.m.), som oppdaget henne i 2020.
- Eieren av Spiritual Bar, Rafael, tok en video av meg da jeg fremførte en låt og la den ut på YouTube.
- Neste dag startet Covid-nedstengingen. Rafael sendte meg en melding som sa «hei, jeg sender vidoen til kameraten min som er produsent».
- Jeg var bare sånn «ja, kult, kjør på», og tenkte ikke mer på det.
Noen timer senere fikk hun enda en melding som sa at Ethan Johns ville ha nummeret hennes.
- Han stod bak flere formende album fra barndommen min, som Once I Was An Eagle, av Laura Marling. Som tenåring var jeg besatt av det albumet.
- At Ethan Johns ville prate med meg var helt sykt.
Uforutsigbar musikk
Låtene på Clever Rabbits skrev Liu Cannon da hun var i slutten av tenårene og tidlig tyveårene. I dag er hun 26.
At det sjangermessig er vrient å plassere musikken til Liu Cannon i én boks, er bevisst fra hennes side.
- Jeg befant meg i et folk og blues, låtskriver miljø, sier hun om Spiritual Bar.
- Jeg ville at musikken min ikke skulle høres ut som typisk låtskriver/folk sjanger.
- Fra start ønsket jeg å understreke at det kommer til å finnes uforutsigbare elementer i musikken min og at det er slik jeg liker å jobbe.
Liu Cannon er klassisk trent og fiolinen var hennes første instrument. I dag er hun multiinstrumentalist. Som ung tok hun sangtimer hos en lokal sanglærer i landsbyen.
- Hun var opptatt av hvor viktig pust og tilstedeværelse er, mer enn noe annet, sier hun om sanglæreren.
At sangtimene har gjort sin jobb, er tydelig. Vokalene til Liu Cannon skifter sømløst mellom myk vibrato og en kraftig rasp som rommer mengder av følelser.
Brukte folkeeventyr for å forstå seg selv
Tematisk handler mye av debutalbumet om identitet og selvrealisering.
- For å oppnå [selv-realisering], går man gjennom en periode hvor man blir absorbert i seg selv. Ens indre verden blir hele verden.
Liu Cannon har brukt folkeeventyr for å komme nærmere seg selv.
- Som barn ønsket jeg å føle meg nær begge kulturene som jeg tilhører.
- Da jeg forsøkte å forstå meg selv, var folkeeventyr en god måte å finne kjernen i disse kulturene på. Jeg ville se hvordan en kultur skriver om seg selv.
- Min far var skribent, og det er min mor også. Fortellinger og det skrevne ord er så mektige og har alltid rørt meg, mer enn musikk noen ganger.
Tyr til treblokker og mellotronen
For å sementere musikken hennes som sjangeroverskridende, har Liu Cannon på Clever Rabbits brukt uvanlige soniske kombinasjoner. Disse har skapt en særegen lyd som reflekterer hennes indre verden og kulturelle bakgrunn.
- Albumet handler om meg selv og Den Andre. To personer sammen skaper en tredje ting – relasjonen deres. Jeg ønsket at det analoge og det digitale skulle kombineres, for å skape en særegen lyd.
- Jeg ville at det soniske skulle reflektere de to motsetningene – Kina og England.
- Vi brukte en mellotron til å spille opptak av rå, organisk-lydende instrumenter. Jeg elsker når motsetninger kombineres.
- Mellotronen gav meg den perfekte blandingen av det digitale med det ekte og det uekte. Låten At Least It’s Warm inneholder masse mellotronlyder.
Foto: Amoline Studio
- Imiterer lyden av en kanin som hopper
Også med perkusjonen har artisten valgt vekk alternativer som er sjangerdrevne.
- Med et standard trommesett kunne mange av låtene ende opp med å virke blues eller country. Hvis du for eksempel bruker treblokker i stedet, blir det med et vanskeligere å plassere sangene sjangermessig.
- Den klunkete lyden man hører på Clever Rabbits låten, er treblokker. De var perfekte for å imitere lyden av en kanin som hopper rundt omkring.
Soniske kontraster følger albumet fra start til slutt. Albumets første låt, Jealous God, handler om et trekantdrama.
- Låten er maktesløs, mektig og profetisk på samme tid. Den har en orkestral og organisk lyd.
- Mens albumets siste låt, Gobbleknoll, er mer moderne og digital, åpen og håpefull. Den handler om å gi slipp og se fremover.
- Jeg identifiserer meg med mange av kaninens trekk.
Under den kinesiske kalenderen, er Liu Cannon en kanin, som ble et viktig symbol i debutalbumet.
- Et sirkulært symbol av tre kaniner finnes både i kirker i Dartmoor, England og i huler i østlige Kina. Min far vokste opp på Dartmoor og min mor i Kina.
- I tillegg finnes det et kinesisk uttrykk som sier «smarte kaniner trenger tre utveier».
Uttrykket ble inspirasjonen til albumets tittellåt.
- Jeg identifiserer meg med mange av kaninens trekk. Som at de har behov for å grave seg ned og bygge et trygt hjem.
- Hvis kaninen kjenner seg utrygg, holder den seg i ro helt til siste liten, for så å lynraskt spurte av gårde.
Et fjell som spiste folk
Låten Gobbleknoll er hentet fra et anglo-keltisk folkeeventyr med samme navn. Liu Cannon oppdaget en gjenfortelling av eventyret.
- I fortellingen står det «det var en gang et fjell som spiste folk.»
- Det fantes en kanin som ville bekjempe fjellet. Hiet i fjellsiden er kaninens hjem. Men kaninen vil drepe fjellet.
- I den originale fortellingen går kaninen inn i fjellet og river ut fjellets innvoller. Innvollene blir til føde for han og bestemoren.
- Min historie følger eventyret frem til kaninen dreper fjellet. Når jeg har gjort det tenker jeg «vent litt! Hvis jeg drepte fjellet, behøver jeg ikke bli her lengre. Kanskje jeg ikke er en kanin i det hele tatt!»
Ubåter og panikkanfall
Landskap, både ekte og imaginære, er karakterer i seg selv på albumet.
Liu Cannon vever fortellinger fra urbane strøk, forhistoriske steder, folketro og et intenst, angstfylt indre landskap.
- Da jeg skrev disse låtene, var jeg ganske blyg og engstelig. Når man er engstelig, blir man veldig observant på sine omgivelser.
- Man bor litt i sin egen verden. Det kan være trist, for man går glipp av mye. Men det fører også til en aktiv fantasi, noe jeg lente meg inn i.
- Hvis jeg følte på noe, fant jeg ofte en metafor som kunne forklare emosjonen.
Låten Good Submarine er et eksempel på en slik metafor.
- Det handler om panikkanfall. Når jeg er midt i et anfall, føles det som å være en ubåt som er langt under havoverflaten og som ikke når gjennom til noen.
- Men å være en flink ubåt, da er man selvtilfreds og tenker «se på meg, så flink jeg er til å ha et panikkanfall!»
- Hver låt skal være bundet til noe større enn meg
Det er tydelig at landskapene og kulturene som Liu Cannon har vokst opp i, har formet fantasien hennes.
Wiltshire er hjem til flere megalittiske og forhistoriske monumenter, som verdenskjente Stonehenge. Dartmoor er et myrlandskap som har vært inspirasjonskilden til myter og fortellinger, som Hunden fra Baskerville.
I tillegg har hun familie fra Cornwall, et av England sine mer uberørte områder. Låten Mên-an-Tol refererer til en trio megalittiske, fertilitetsbringende steiner i Cornwall.
- Jeg vil at hver låt skal være bundet til noe større og mer erfarent enn meg.
- Jealous God kom fra De ti Bud. Jeg ruslet rundt i min lokale kirke og så ordene «din Gud er en sjalu Gud» skrevet på veggen.
- Jeg ønsker å jobbe mot å alltid være jordet til et sted.
- Clever Rabbits var laget for Spiritual Bar. Alle låtene var skrevet for å fremføres for folkene som drar dit, og handler om ting som har hendt der. Men temaene har jeg plukket fra mange ulike lokasjoner.
- Jeg må gjøre det selv
The Spiritual sin kollektive, DIY-tilnærming til å skape musikk, virker å ha smittet over på Liu Cannon som ønsker å utvikle hennes egen label JJ Records, til et samlingspunkt for musikere.
- Det er drømmen, men det vil ta noen år.
- Hvis jeg ønsker meg en bærekraftig karriere i musikk, så er dette hva jeg trenger.
- Jeg kan ikke vente på at noen andre skal hjelpe meg. Jeg må gjøre det selv.
Read the interview in English here!
Clever Rabbits - Spotify












