Med sin bakgrunn fra Serena Maneesh, Loch Ness Mouse, punkbandet Umbrella og en rekke andre prosjekter, er Hilma Nikolaisen en erfaren debutant med hennes første album, Puzzler, som er ute på Fysisk Format.
Puzzler er en breddfull kurv av rare, fargerike popfrukter, en liten verden av klassisk pop, psychedelia og punknerve, der ujevnheter ikke glattes ut, men feires. Puzzler er en hyllest til egenartens egenverdi!

Albumet er produsert av Hilma Nikolaisen selv og er innspilt med Mads Johansen i Folkets Hus Lilleaker og bror Emil Nikolaisen i Malabar. Albumet har blitt mikset av en fin rekke navn: Ådne Meisfjord (120 days), Marcus Forsgren (Lionheart Brothers, Bror Forsgren), Jay Andrews, Aaron Lex Leckenby, Nick Terry og Peter Holmström(Dandy Warhols).

Vi tok en prat med Hilma om det nye albumet.

Gratulerer med nytt album! Fortell litt om innspillingen og hvem du har jobbet med?

— Tusen takk skal du ha - herlig å ha platen ute! Og godt for sjela med tilbakemeldinger som sier at platen har truffet noen! Innspillingsprosessen var litt finurlig, kan man si. Jeg spilte først inn et par låter, veldig tidlig 2015 - for å komme igang på ordentlig. Låtene ble gitt ut som dobbelsingel på Fysisk Format, og vi begynte å søke støtte til innspilling. Innspillingsstøtte lot vente på seg. I anledning Alternativ Julekalender i fjor, spilte vi inn én låt hos en raus venn, Mads Johansen, i Lilleaker Folkets Hus. Denne studiosession var såpass inspirerende at jeg bestemte meg for å gå igang med noen flere låter der. Slik kunne vi komme litt videre - se om det i det minste kunne bli en EP. Det ble til at vi gjestet studio både titt og ofte, når han hadde studio tilgjengelig. Dette ble en nokså kronglete og uforutsigbar prosess, å ikke vite når man kunne fortsette på det man hadde igangsatt ved forrige session. Men, det ble også et saklig og effektiv arbeid når vi først hadde studio tilgjengelig. Det var veldig fine dager. Mads var ikke bare studiotekniker - han spilte perk og koret. Det var en riktig så god aura der de dagene. Min gode venn, Egil Arntzen, var trofast følgesvenn det meste av tiden og la fine gitarer, Andreas Frøland gjorde det meste av bassingen, Kristofer Staxrud la trommer, Eivind Schou gjestet med fiolionen sin.

— Etter mange tidsspredte sessions var vi i havn, og det var blitt en hel plate. Da kom heldigvis også den etterlengtede innspillingsstøtten fra Fond for Lyd og bilde, og mixene kunne igangsettes på en mer effektiv måte. Innspillingsstøtte-ordningen skal vi virkelig ikke kimse av!


Det er flere ulike som har vært med å mikse albumet, er dette er bevisst valg?

— Ja, det vil jeg si. Jeg hadde jo ikke jobbet med noen av disse før, når det kommer til miksing, så jeg tenkte det var et spennende utgangspunkt å prøve ut forskjellige samarbeid - å bringe frem flere perspektiver, så hver låt kunne gripes an med friskt blod. Ådne Meisfjord mikset to av låtene. Ådne spilte jeg sammen med i Serena-Maneesh, og jeg elsker hva han bidro med der, samt at jeg var fan av 120 days, så jeg hadde stor tiltro til at han kunne gjøre fine ting i miks. Lex (Aaron Leckenby ble jeg kjent med da han gjorde lyd for Ariel Pink som vi supportet i Oslo. Ådne og Lex mikset i Berlin, Jay Andrews og Peter Holmstrøm mikset fra henholdsvis Nashville og Portland, mens resten av låtene ble mikset i Oslo, av Marcus Forsgren og Nick Terry. Jeg har hatt et veldig fint samarbeid med samtlige av disse tålmodige, dedikerte folka, glad for det de har bidratt med!


Hvor og hvordan liker du best å skrive låter?

— Hender jeg særlig får nye ideer på lånte instrumenter - da prøver jeg huske det som poppet opp, og ta det videre i ro og mak hjemme for meg selv. Jeg sitter gjerne med gitaren og en chord og bryner meg lenge på kjernen i ideen, hvordan jeg kan får den best frem. Prøver og feiler i loop-recording, så det utvikler seg en kjernemelodi, grunnrytme/-sig og en følelse av et eksistensielt eventuelt banalt tema. Noen ganger begynner jeg med bassen, bygger ting med den i fokus. Det har hendt at jeg har laget låter på besøk hjemme hos mamma og pappa på Moi, da har det skjedd nokså effektivt. Mulig det har å gjøre med at jeg havner litt tilbake i gamle spor fra barndommen, da bror Ivar og jeg skrev låter med imponerende effektivitet og intensitet. I voksenalder skriver jeg bare låter når jeg er alene.


Hvordan vil du selv beskrive albumet og musikken din?

— Jeg tenker på musikken min som eklektisk, sterkt melodibasert psykedelisk pop, mye underbygg av melodisk bass-driv og organisk-mekaniske trommer. Mye kompromissløst budskap i både det vokale og det instrumentale. Ønsker at Puzzler i sin helhet skal være en utfyllende opplevelse - selv om hver låt i biter også skal stå selvstendig i egen verdi. På det fysiske formatet, vinyl og CD valgte jeg å gjøre en utvidet, lengre versjon av åpningslåten. Jeg syns selv at dét dynamisk funker veldig bra for opplevelsen av platen!



Du har spilt inn deler albumet med din bror, Emil Nikolaisen. Hva skjer med Serena-Maneesh om dagen?

— Tre av låtene ble spilt inn i hans studio, Malabar! Det var veldig fint å jobbe med Emil i en ganske annen setting enn vi er vant med. Jeg er faktisk usikker på hva som skjer med Serena-Maneesh for øyeblikket, men jeg vet i alle fall at jeg gleder meg hemningsløst til å høre hva Emil kommer med neste gang. Hva dette blir, og når, er alltid usikkert å si.


Det er mye bra norsk musikk om dagen. Hvilke andre norske artister mener du man bør følge med på?

— Jeg er veldig spent på Ådne Meisfjords Tropical Contact High-prosjekt, det virker å være spennende saker. Megaphonic Thrift har jeg glede av, samt Nils Bech og Okkultokrati, for å nevne noen. Loch Ness Mouse lager stadig godt nytt. Jeg følger med på Christoffer Gaarder som lager veldig fine grooves og landskap i High Tone Low - spent på å høre hvor den veien går videre. Jeg må følge bedre med på hva som skjer her til lands - jeg går nok glipp av mye! Ellers gleder jeg meg veldig til å høre min søster Elvira på plate igjen, hun pønsker for øyeblikket på noen veldig fine saker.

Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?

— Det går mest i eldre plater. Eksempelvis Prefab Sprout/Steve McQueen, Todd Rundgren/Hermit of Mink Hollow, Yo La Tengo/ And then nothing itself inside-out, Sea and Cake/ Oui, Pastels/Slow Summits.


Hva var den forrige låten du hadde på repeat?

Ariel Pink - Put your number in my phone!



Noen konsertplaner fremover?

— Vi spiller in-store på Big Dipper søndag 18. desember - en gylden mulighet til å få unnagjort de siste julegavene på edelt vis! Gleder oss til dét. Release-konsert blir på Ingensteds 20.januar, etterfulgt av en liten releaseturné i Norge. Håper det også blir mulighet for å prøve oss litt live utenfor Norges grenser.