Foto: Terje Dokken


Karpe gjorde det ingen har gjort før, da de solgte ut hele tre dager på rad i Oslo Spektrum for knappe to år siden. Når de la ut billetter til vårens klubbkonserter, ble det lagt ut til tre dager på rad på Rockefeller, og alle tre konsertene ble utsolgt på kun fem sekunder!

Det er fredag kveld, helga har startet og et fullstappa Rockefeller er klare for å ta mot Karpe på deres tredje dag. Det er første gang jeg har opplevd at Rockefeller har annonsert på forhånd at det ikke er lov å stå i kø før dørene åpner, så det er utvilsomt store forventninger til at dette blir litt av en kveld.

Karpe har blitt kjent for å gjøre ting på sitt eget vis. De som var på tidligere nevnte konserter i Oslo Spektrum husker garantert den unike oppbyggingen av scenen. Karpe gjør det igjen denne gangen. Rockefeller har blitt bygd om. Der scenen pleier være, er det nå publikumsområde. I stedet er det laget en scene midt i lokalet, som nå er omkranset av publikum.



Når Chirag og Magdi går på scenen blir de møtt med umiddelbar jubel. Det er bare en drøy måned siden Karpe slapp SAS PLUS / SAS PUSSY, prosjektet deres med én låt på drøye 29 minutter. Jeg var på forhånd spent på hvordan dette ville bli live, og jeg digger hvordan Karpe har løst det. De spiller enkeltlåter fra prosjektet underveis i konserten, ispedd tidligere utgitte låter. Ofte merker man på konserter hvilke sanger som er nye, da publikum gjerne er litt tammere på disse låtene. Selv om SAS PLUS / SAS PUSSY ble sluppet for bare en måned siden synger publikum med fra start. For å sitere Chirag; «De sa det var en dårlig idé å gi ut et prosjekt med en låt på 29 minutter, men dere kan jo teksten på hver eneste låt.»

Når Karpe setter seg på huk og ber publikum om å «gå lavt», får de med seg hele Rockefeller. Dette kjennetegner hele kvelden. Karpe har med seg publikum hele veien. Det er et utrolig godt samspill mellom Karpe og publikum. Det er som Magdi sier, når han forteller at de «har drømt om å stå på denne scena her sjukt lenge». De kan se publikum i øya og ingen kan bli borte bakerst. Og det gjør de. De ser publikum i øya. De setter seg ned på huk, helt inntil publikum, og ser folk rett i øynene. Det er det som er fint med klubbkonserter. Intimiteten. Nærheten som kan oppstå mellom artister og publikum. Karpe mestrer dette, så til de grader.

Karpe bruker scenen og lokalet særdeles godt. Selv om det er publikum både oppe på galleriet og nede, og på alle kanter av scenen, får man aldri følelsen av at Karpe står med ryggen til en. For de danser og beveger seg rundt. På et tidspunkt er til og med Magdi oppe på galleriet på den ene låta. DJ og bandet som de har med seg er også godt spredd rundt scenen, og det hele skaper et veldig levende lokale på alle måter.



Selv om publikum kan tekstene til SAS PLUS / SAS PUSSY, tar det virkelig av når Chirag og Magdi kjører i gang med Hus/hotell/slott brenner. Underveis i låta tar publikum over refrenget. Det er full jubel, og stemninga er topp både blant publikum og på scena.

Når Chirag spør oss «Kjære Oslo, får vi spille en låt uten Magdi? Får jeg spille en låt uten Magdi?» og starter med Spis din syvende sans, er publikum helt med. Underveis i låta stopper Chirag opp, og får opp en fra publikum som blir med på andre vers. Chirag sier at fyren ser ut som han selv, for 10 år siden. Det viser seg at ikke bare kan fyren teksten, han er jammen god også. Det er tydelig at selv Chirag er imponert, og underveis synger publikummeren alene uten Chirag.

Det største høydepunktet må nok være Lett å være rebell i kjellerleiligheten din. Karpe synger og smiler, publikum synger og hopper med, og det føles som hele Rockefeller brenner!

Vi får også Jeg bruker ikke kondom, en låt som ble laget under prosjektnavnet MARS. Det var et prosjekt Karpe hadde med Arif og Unge Ferrari. Underveis i låta stagediver Magdi. Igjen viser de hvordan de bruker lokalet godt, da han stagediver ulike retninger for hver gang.



Med seg i kveld har de Lille Isah, og på slutten av kvelden sier de at de er ved veis ende og ber om å få han på scena. De avslutter med en av de litt roligere delene fra SAS PLUS / SAS PUSSY. Når låta er ferdig går de går av scenen. Etter 90 minutters intensitet er ikke publikum leie, men de klapper og roper «En gang til, en gang til…» Når lyset kommer på, er det et faktum at konserten er slutt.

Selv om vi har fått den gamle godlåta Toyota’n til Magdi og noen Montebello-låter som Gunerius og Hvite menn som pusher 50, har SAS PLUS / SAS PUSSY dominert kvelden – naturlig nok. Jeg må likevel innrømme at jeg skulle ønske vi hadde fått flere låter fra de første albumene. Nostalgikeren i meg savnet mere av gamle Karpe. Jeg synes også slutten på kvelden kom litt brått, og tenker at Karpe kunne fint kommet på én gang til med en av de tidligere låtene som en siste låt.

Men, jeg skal ikke klage mye, for dette var bra! Publikum virka fornøyde, med god grunn. Det var varmt, klamt og rått. Karpe har nesten blitt en institusjon. De kjørte sin greie, og det funker jævlig bra. Karpe, jeg digger dere!

I kveld er det siste kveld på Rockefeller, denne gangen kun for de mellom 13 og 17 år. Ungdommen har en sjukt bra kveld å se fram til!