Foto: Oddbjørn Steffensen

Ekko-festivalen i Bergen gikk av stabelen i helga, med flere stemningsfulle elektronika-konserter.

Årets hovedattraksjon var den italienske komponisten Caterina Barbieri. På søndag hadde hun en svært atmosfærisk konsert i Slettebakken kirke. hvor kirkebenkene var fullsatte med lyttende elektronika-fans.Noen blant publikum så dypt konsentrerte ut mens de lyttet til synth-messen. Barbieri beskrives som en mester i minimalisme, og i en time tryllet hun frem vakre, drømmeaktige lydlandskap.

Akustikken i den arkitektonisk spesielle kirken er meget bra, og viste seg å være perfekte for Barbieris musikk. Også lysshowet var spektakulært, med skiftende farger og flere spennende lys-konstruksjoner under det høye kirketaket.Tidligere i år utga hun albumet "Spirit Exit", hvorfra de fleste av konsertens låter var hentet fra. Etter den timeslange konserten mottok Barbieri massiv applaus som varte i flere minutter. Stjernen selv forlot lokalet med en gang konserten var ferdig, åpenbart var det ikke aktuelt med noen ekstranummer, selv om publikums respons var aldri så entusiastisk.

Foto: Oddbjørn Steffensen


Ekko-festivalen har pågått i nesten 20 år, og har blitt en av de mest populære elektronika-festivalene i Norge. Flesteparten av konsertene ble fremført på Østre, som er et utested med elektronika som spesialitet. Allerede på onsdag startet festivalen. På torsdag spilte det populære bergensbandet Building Instrument, som har høy status i elektronika-miljøet. Det sier litt om deres popularitet at fans fra England tok turen til Bergen for å se bandet live i sin hjemby. Parallelt med konsertene.på Østre spilte diverse DJ'er plater i en annen del av bygget.

Fredagen hadde kanskje det mest spennende og varierte programmet. Da var det duket for en eksperimentell kveld på Østre.Julie Silset fremførte en intim og følelsesladd konsert i første etasje.Artisten driver Ideophone Records. På konsertene kombinerer hun modulærsystem, hardware- og analoge synther. Publikum på konserten så nærmest meditative ut der de sto, med vinglass og halvlitere i hånden, og lytter til hennes atmosfæriske musikk.

Foto: Oddbjørn Steffensen


Saksofonisten Bendik Giske har en original og spennende stil. Konserten hans i andre etasje var fullpakket. I tillegg til hans friske spilling på saksofonen bruker han også interessante virkemiddel som sirkelpust, resonans og ekko.Hiro Kone bydde på en ganske annerledes konsert-opplevelse. Hun har bakgrunn som punker og bydde på en mer opprivende form for elektronika, som slo godt an blant de fremmøtte. Britiske Aja hadde kveldens siste konsert, og hans drivende klubb-elektronika fikk publikum til å bevege på dansefoten.