At José Gonzáles er tidligere punker og hardcore-artist skulle man ikke tro etter denne seansen. Her var det ingen fuzzgitar, skriking eller headbanging. Det var heller ingen effekter, ingen røykmaskin, ingen kostymeskift eller synkronisert dansing. Det var kun González sittende på scenen, med to gitarer han byttet mellom og stemmen sin. Og de flere hundre som var der hadde alle øynene og oppmerksomheten rettet mot ham. De eneste effektene var smakfull belysning.

José González

Som nevnt i en tidligere anmeldelse kan en slik setting fort bli monoton. Men González kunne triksene for å skape variasjon og dynamikk. Ved hjelp av Loop-station tok han opp både gitarspilling, rytmetramping og vokal underveis, og så kjører han det i loop mens han enten legger nye spor oppå, eller han synger noe nytt oppå.

Dette er ikke lett å holde styr på live, men González takler det helt supert. På toppen av det hele er han en suveren gitarist, og den lett latino-inspirerte spillestilen hans passet perfekt inn i miksen han gjorde av egenskrevne låter, og coverlåtene han dro.

José González

Stemningen steg jevnt utover konserten, og da han kjørte en rekke intrikate soloer, med flerstemt vokal og fottramping som perkusjon, og loopet alt oppå hverandre, ble det full taktklapping fra publikum. Det hele endte med stormende jubel.

Siste låt ble en aldeles fabelaktig versjon av Massive Attacks sykt vakre Teardrops som ga både gåsehud og tårer i øynene. De kunne man skjule i regnet da man forlot Svømmehallen scene etter en time i Gonzalés’ selskap.

José González