Musikktjenesten WiMP kommer nå også til Sverige. Den norske tjenesten dekker dermed hele Skandinavia, og skal ha aktive redaksjoner i alle tre land. Aspiro utvider også det framgangsrike samarbeidet med Telenor som distribusjonspartner og gjør en felles lansering i Sverige.

WiMP skiller seg fra andre musikkstreamingtjenester ved å ha en sterk redaksjonell profil. Strategien er å være den mest relevante tjenesten for brukere i hvert enkelt land, gjennom utvalg, spillelister, ved å være først med nyheter og gjennom hvilke artister som løftes frem av redaksjonen.

I WiMP skal lokale redaksjoner velge ut og anbefale låter, album og artister, samt sette sammen spillelister. WiMP samarbeider også med artister for å tilby spesialversjoner og eksklusive låter for brukerne. I Norge er det blant annet laget spesialutgaver av album med Odd Nordstoga, Bjørn Eidsvåg, John Olav Nilsen og den svenske popdronningen Robyn, hvor artistene kommenterer låtene. Med smarte funksjoner hjelper WiMP til med å finne riktige låter – og inspirerer til å oppdage gamle som nya favoritter. ”Slagordet” for lanseringen i Sverige er: ”Med WiMP blir musik roligt igen!”.

Også i Sverige skal WiMP være en ren betalingsløsning, og prisen er 99 kroner per måned. Med en ren betalningsmodell bidrar WiMP med inntekter til artister, plateselskap og rettighetshavare, for å skape en bærekraftig musikkindustri. Slik sikres også at WiMP-brukerne alltid vil ha all internasjonal og lokal musikk tilgjengelig.

– Vi har bare sett den spede begynnelsen på fremtidens måte å konsumere musikk på. Tilgang til all verdens musikk, når som helst og hvor som helst er første steg. Vi tror den som effektivt kan guide og inspirere brukerne vil vinne i lengden, WiMP er teknisk avansert, men det er uvesentlig – vi fokuserer på musikken - det er det brukerne våre vil, sier Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro.