Foto: Terje Dokken
Det er noe spesielt med konsertene i 2022. Det er som lysshowet brenner litt lysere, bassen dunker litt hardere og allsangen treffer midt i hjertet. Konsertfolket i Oslo er en takknemlig gjeng å ta vare på, det fikk gjestene fra Frankrike føle på denne julisøndagen. Og som de leverte!Konserten i seg selv, som for lengst hadde blitt flyttet fra Sentrum Scene til Oslo Spektrum for å romme enda flere konsertsultne mennesker som har sittet hjemme de siste to årene, var ikke mindre enn fantastisk!
Oppvarmingen Employed to Serve overbeviste ikke helt, men var energiske og høylydte nok til å dra publikum ut av ølkøen. Band nummer to - Alien Weaponry kom som en tung, aggressiv vind over arenaen. Trommis Henry Te Reiwhati de Jong åpnet med en haka, et tradisjonelt maori vers med tilhørende bevegelser. Stemningen i Spektrum ble øyeblikkelig elektrisk, og de holdt et energisk og morsomt sett, før de avsluttet med å få tatt en profesjonell selfie med publikum.
Brått var det klart for Gojira. De åpnet med Born for one thing fra nyplata Fortitude og var så eksplosive, så godt sammensatt som bare et metalband med tjuefem års turnèerfaring kan ha. De sjarmerte med det obligatoriske "tusen takk", og de hadde dratt ut alle stoppene man kan uten å utløse brannalarmen på Oslo Spektrum, med røyk, konfetti og et spektakulært sceneshow, med bilder, tegneserier, og effekter rullende bak bandet mens de dro oss gjennom over en time med musikk.
Det var en god blanding av ny skive og og gamle hits på setlista. Samtlige låter ble spilt med så mye energi og finesse at det er vanskelig å velge ut hvem som var best. Love var bra, Flying Whales var helt nydelig og det samme var L'enfant Sauvage. En mørk maktdemonstrasjon på en av Oslos lyseste kvelder, var dette uten tvil.
Gojira web
Alien Weaponry web
Employed to serve web