Norgesaktuelle Endless Boogie tiltrekker seg stadig flere lyttere og får stadig flere spillejobber rundt omkring i verden. Det som startet som en tirsdagsjam med gode venner, en unnskyldning for å drikke øl på en ukedag, har etterhvert utviklet seg til å bli en jobb for vennene fra New York. Albumutgivelser og verdensturné. Elsket av musikkpressen og trofaste fans. Da Musikknyheter.no får kontakt med en av bandets to gitarister, Paul Major aka Top Dollar, har Endless Boogie for kort tid siden landet i Sydney, Australia. Tross mangel på søvn tar Top Dollar seg tid til å svare på Musikknyheters spørsmål. Han er tydelig på at bandets ambisjoner ikke har endret seg i takt med økt suksess.

- Vi jammet en gang i uka i flere år bare for å ha det gøy, og spilte vår første konsert i 2001. Målsettingen til bandet har ikke endret seg annet enn at vi ønsker å være så suksessfulle at vi kan fortsette å jamme. Vi har ingen store planer om å erobre verden, bare å jamme hardt, sier Top Dollar til Musikknyheter.no.

Går på stupebrettet og hopper

Det er nettopp dette uhøytidelige og lekne samspillet, men også det suggerende og følelsen av det endeløse, som kjennetegner Endless Boogies uttrykk på scenen og album. Lange låter basert på riff og soloer. En jevn, men litt slarkete rytmeseksjon. Begrenset vokal uten særlig dypere mening i tekstuniverset. Det treffer likevel en nerve hos lytteren.

- Uansett hvilken suksess vi kan sies å ha, så kommer den av at vi tar det som det kommer. Når vi spiller begynner vi bare et sted, så fyller vi på og ser hvor vi ender, forteller Top Dollar om bandets oppskrift.

Så langt har den resultert i tre albumutgivelser og heftig turnering. Debutplata Focus Level ble utgitt så sent som i 2008, i 2010 kom oppfølgeren Full House Head, og i slutten av februar i år ga bandet ut Long Island. Gjelder samme regler i studio som på scenen, mon tro?

- Jeg ser på oss som et liveband, men synes også vi klarer å ta med vibrasjonene fra scenen og inn i studio, svarer Top Dollar før han fortsetter:

- Når vi spiller inn album prøver vi å få til livefølelsen i studio. Vi vil at følelsen skal overføres til resultatet av innspillingen, at lytterne skal kjenne oss igjen. Vi spiller live i flere timer og beholder det vi synes er best.

- Ingenting er klart når vi starter opptakene, bortsett fra noen riff. Sangene skriver seg selv, bemerker gitaristen.

Han nevner åpningslåta The Savagist fra bandets nye album, Long Island, som et godt eksempel på hvordan bandet snekrer låter:

- Jesper (Eklow red.anm.), vår andre gitarist, kom i studio med riffet til låta. Han spilte det for oss, så fylte vi bare på med bass, trommer, mer gitar og improviserte ord. Til slutt var låta ferdig.

- Vi går på stupebrettet og hopper, legger han metaforisk til.

Lenge leve albumet

Bandets nyeste utgivelse er gjenkjennelig Endless Boogie og har blitt godt mottatt av kritikere, skribenter og Boogie-fans. Hva nå?

- Vi håper albumet blir så godt likt at vi kan spille inn et til, sier Top Dollar før han legger til:

- Hovedmålet vårt er rett og slett bare å holde toget gående. Vår nye utgivelse er ikke så ulik de to andre albumene. Det er kanskje litt mer variert, mener han.

Dessuten:

- Lange låter på ti minutter gir folk tid nok til å la seg rive med av musikken. Og damene muligheten til å fortsette å danse.

picture

Gitaristen og vokalisten tror heller ikke albumet er et utdøende format. Han ser håp i ungdommen, at yngre lyttere vil føre arven videre.

- Albumet er ikke dødt. Flere og flere unge oppdager og kjøper nå vinyl. De ser ut til å ville ha noe mer, noe ekstra. Det kan ha noe med å gjøre at unge i dag ser musikkfilmer og oppdager at punkere i filmene spiller vinyl. I hvert fall håper jeg det er slik.

Inntredenen av teknologiske verktøy er både en fordel og ulempe for dagens band, mener Top Dollar.

- Internett og all digitaliseringen av musikk holder pengene unna lommene våre. Det er kjipt, men på den annen side så vi får jo spredt ordet om bandet vårt. Facebook informerer om konserter og nyheter, og YouTube gjør at folk får sjekket oss ut og blir interessert i bandet. Australia og Norge ville kanskje vært umulig for oss uten slike kanaler. Det er en vanskelig greie, dette.

Kult på Crossroad

Selv var Top Dollar i 10-12-årsalderen da fascinasjonen for gitarinstrumentet dukket opp. Lenge før gitargrep og -skalaer kunne læres på YouTube, og lekes på Guitar Hero.

- Jeg husker at jeg spilte konstant på en plastisk lekegitar. Det var slik jeg begynte, ble vant til instrumentet. Siden har jeg ikke stoppet.

- Men jeg har selvsagt skaffet meg ordentliger gitarer, påpeker han.

Inspirasjonskildene har alltid vært band som har enkelte likhetstrekk med bandet han selv endte opp med å spille i.

- Jeg har sansen for punkmusikk, liker den tøffe oppførselen. Det er likevel band som Thin Lizzy, Groundhogs, Creedence Clearwater Revival, Velvet Underground, den bråkete jam-delen av bandet, vel og merke, og Ten Years After som er, og har vært, bandene jeg digger mest.

- Disse har vært inspirerende for mye av det vi gjør i Endless Boogie.

Under Øyanatt i 2011 spilte Endless Boogie på The Crossroad Club i Oslo. Fredag denne uken (26. april) vender bandet tilbake til hovedstadens bluesbistro.

- Vi hadde det strålende sist gang vi var i Norge og Oslo. Crossroad var glimrende. Folk der var kule, så vi ser frem til å returnere. Å ja, Maniac fra Mayhem er ´heavy´. Jeg tror han liker bandet vårt, sier Top Dollar og lover:

- Vi skal gi alt og spille så lenge vi får lov.





Følg Endless Boogie på Facebook.
Sjekk Top Dollars spilleliste til Musikknyheter.no-lesere.