I samarbeid med Musikknyheter.no har André Holstad laget en intervjuserie hvor ti artister får de samme spørsmålene. I episode 3 av Tekstúr møter vi

— Vinni eller Øyvind, var faktisk min første sjef. Da jeg var 16 år drev han sammen med en gjeng andre, en helgeavis som het Banketten.
Jeg jobbet som paperboy og solgte denne i helgene. Etter en stund valgte jeg å slutte på skolen og bli med da de leide det røde bygget i Møllergata 32, hvor Revolver ligger nå. Her ble det startet designstudio, tattoo sjappe, Oslo Skate Shop m.m. Vi hadde platesjappe samt studio og illegal klubb i kjelleren. I kjelleren hadde Vinni en stor platesamling hvor jeg pleide å tjuvlåne skiver, forteller André.

— En stund etter begynte jeg å lage musikk selv. Vinni var en av de første som fikk høre disse. Han viste dette videre til Anders Møller i studioet Crystal Canyon. Dette ble starten på min musikalske reise, og jeg har Øyvind «Vinni» Sauvik å takke for det.

Etter dette har Vinni gått sin egen vei og blitt en av de mest markante stemmene i norsk musikk.

Episode 4:



Som frontfigur i Paperboys slo han gjennom på begynnelsen av 2000-tallet med låter som Barcelona og Lonesome Traveller, og satte en ny standard for norsk hiphop.

Senere gjorde han stor suksess som soloartist – særlig etter sin deltakelse i Hver gang vi møtes i 2012, der hans versjon av Sommerfuggel i vinterland rørte et helt land.

Siden den gang har Øyvind «Vinni» Sauvik vist seg som en kunstner med sjelden bredde – en som både skriver, rapper, synger og formidler med ærlighet og nærvær. Han har holdt seg relevant gjennom flere tiår, og står fortsatt som en av de mest folkekjære artistene i Norge.

Han er også ute med en rykende fersk singel i dag. VINNI & YOSEF HYLLER TIMBUKTU med «FRUKTANSVÄRLD»