Foto: Alex Hoel, Musikknyheter.n

Genesis fjerde album kom ut høsten 1972, og ble kvintettens første store album-suksess. Det nådde nummer 12 på britiske LP-lister, toppet listene i Italia og oppnådde også høye plasseringer i andre europeiske land. - Vi hadde en ide om at vi var et musikalsk samfunn hvor alle i bandet skulle få bidra kreativt. Vi var et demokrati, hvor alles ideer var velkomne.

Revemaske og rød kjole

I 1972 besto Genesis av Peter Gabriel (vokal og frontfigur), Steve Hackett (hoved-gitar), Mike Rutherford (bass) Tony Banks (moog og keyboards) og Phil Collins (trommer). Mange mener dette var den beste band-besetningen, spesielt fra et kreativt og kunstnerisk ståsted.

Tittelen Foxtrot har ikke noe å gjøre med musikken på plata ifølge Hackett. - Peter Gabriel tok på seg en reve-maske og sin kone Jills røde kjole, når vi promoterte albumet. Det var denslags som fikk deg på forsiden til et magasin på den tiden, ler den 73-år gamle musikeren fra Pimlico i London sentrum. - David Bowie var et eksempel på en musiker som også kledde seg ut og var skuespiller, Han inspirerte oss med sitt alter ego som Ziggy Stardust. Da vi spilte Supper's Ready ble det rene pantomime-showet, hvor Peter Gabriel kledde seg ut, ikke bare som en rev, men også som en blomst, sier Hackett.



- Foxtrot var plata som ga oss et helt nytt publikum. Da vi fremførte Nursery Cryme hendte det at publikum gikk ut av konsertene og inn i baren. Men da vi fremførte Foxtrot live hadde vi fått moog-synthesizere og et lysshow, som gjorde at publikum ble værende i lokalet gjennom hele konsertene. Prog-publikum var hovedsaklig menn den gangen, men nå er det heldigvis er det mye mer kvinner blant publikum, jeg ser en del av dem synger med på låtene, kommenterrer Steve Hackett, som har fremført Foxtrot live i UK og på kontinentet, og nå gleder seg til å turnere i Skandinavia. Til høsten bringer han Foxtrot "over there" og spiller den i USA og Canada.

Samfunnskritikk og bibelske referanser

- Åpningsssporet Watcher of the Sky er en ren science fiction-låt. Moog-introen er mektig, og det var Star Wats før Star Wars-filmen kom. - Get 'em out by Friday er skrevat av Gabriel og en sosial kommentar om skrupelløse hushaier som utnytter pensjonister økonomisk, de blir kastet ut av sine leiligheter og flyttet til mindre steder. Det er et mellomparti på låten som er en slags "dance of death", en langsom waltz, et mørkere aspekt av låten. - Her er også litt science fiction-element som at mennesker kan krympes slik at de får mer plass til flere mennesker i leilighetskompleksene, for å tjene mest mulig på dem. Man kan si at den har sosialistiske tilbøyeligheter politisk.



Time Table er den eneste låten på plata som Hackett ikke har fremført live på 50 år. - Dette er er et hjernebarn av Tony Banks; veldig harmonisk, veldig nostalgisk, bildebok-aktig, litt barnslig, romantisk, men samtidig ikke så romantisk. Tony's romantisering på den tiden hadde en tendens til å være ganske "bookisque". Det tok mange år før han klarte å skrive "I love you" i en låt, kommenterer Hackett.

Can-Utility and the Coastliners er fjerde låten på platen. - Jeg skrev denne låten helt selv, og tittelen er ment å være et slags oredspill. Det handler om den danske kongen Knut. Folk sa til han at hadde makt til å få bølgene til å trekke seg tilbake. Han var omgitt av smiskere, men han ville vise at han var jordnær. Knut. Jeg tar det som et kompliment at Steven Wilson synes det er den beste Genesis-låten. Gitar-instrumentalen Horizons er en annen låt komponert av Hackett, den er kort og danner en fin intro til låtens magnum epos, Supper's Ready, som rangerer høyt på liste over tidenes beste prog-låter. - - Vi tenkte ikke på oss selv som progressive i 1972. Ordet "progressiv" ble som regel bare brukt om frijazz den gangen, sier Hackett.

Supper's Ready er siste låten på Foxtrot, og også Genesis mest episke og ambisiøse verk. - Det er en musikalsk odyse. Peter Gabriel insisterte på å skrive hele teksten på Suppers Ready, selv om jeg hadde den opprinnelige ideen om å komponere "a long form piece with all the sound effects ". Peter Gabriel ville personifisere låten og mytologisere Genesis. Han baserte den på kvasi-religiøse ideer, trippy og en henvisning til Genesis' første album, "From Genesis to Revelation" fra 1969, og tok blant annet inspirasjon fra Åpenbaringen i Bibelen, og blandet det med nylig erfaring han hadde fra en bad trip sammen med sin kjæreste Jill som ble hans første kone. Den handler om kampen mellom det gode og det onde, blandet med litt love song og mye lekenhet.



Lennon var Genesis-fan

Willow Farm- partiet er veldig Beatles-aktig, - Peter ville det skulle være en slags zen-farm hvor alt kan skje. Alle i Genesis var store Beatles-fans og vi visste at John Lennon fikk platene våre tilsendt til seg i New York. Han uttalte en gang i et intervju at Genesis var en av Beatles' ekte sønner. Et stort kompliment for oss i bandet, så klart, ettersom vi alle var store Beatles-fans i ungdommen. På plate varer Supper's Ready  i 22 minutter, men live har jeg forlenget den til 25 minutter.

Symbolsk omslag

Paul Whitehead, som designet og malte coverne på Trespass (1970) og Nursery Cryme (71), utførte også det ikoniske omslaget på Foxtrot (72). Det er fire ryttere på maleriet, som forestiller The four horsemen fra Revelations. De sitter på hester og er ute på revejakt, mens reven iført rød kjole har flyktet ut på et isflak.

-Det er et mytologisk England som fremstilles, privatskoler og alt det der. Vi ser britisk overklasse på Foxtrot-coveret, sier Hackett.