Foto: Joanna Olichwer, Jonas Kvernmo Mailand (stills fra musikkvideo)
- Det har blitt cringe å snakke politikk i rock & roll. Når faen skjedde det skiftet? sier Nikoline Spjelkavik, gitarist i den feministiske black metal trioen Witch Club Satan. Trioen er nettopp ferdig med bandøving i hovedstaden og sitter på en trapp ute i solen mens de snakker til undertegnede via skjerm.
På sankthansaften slipper de musikkvideoen til deres nyeste låt You Wildflower. Bandet beskriver musikkvideoen som «en stille, men kraftfull bønn i en verden som brenner.»
- Det er sterke tradisjoner rundt feiringen av jonsok. Den dagen har en spesiell kraft, og vi syntes det var fint å kunne feire markeringen av året som går, sier Nikoline.
- Det er fint å ta innover seg det symbolske med at vi er på den lyseste delen av året, legger bassist Victoria Røising til.
- En merkelig utvikling
Siden start har Witch Club Satan markert seg som aktivistiske kunstnere. Deres tydelige standpunkter og oppsiktsvekkende videoer og konserter, har skapt ubehag og sinne både i og utenfor metalmiljøet. Likevel står de urokkelige i sin tro på at om man lager kunst i dag, så må den være årvåken.
- På 70-tallet florerte det av artister som skrev protestlåter og turte å være rett på sak, sier trommis Johanna Holt Kleive.
- Mens nå er det nærmest sånn at folk synes det er kleint når musikere tar et politisk standpunkt. Det har omtrent blitt et skjellsord å være årvåken og bry seg. Det er en merkelig utvikling, særlig innenfor rock&roll type sjangre, sier Nikoline.
Den aktivistiske teksten i You Wildflower kan ikke oversees. Den kraftfulle introen levert av Victoria, river enhver lytter som fortsatt skulle befinne seg i dvalelignende tilstand, ut av likegyldigheten. Låten krever en reaksjon. Den er et solidarisk kamprop om å ikke gi opp selv om alt ser mørkt ut. En oppfordring om å fortsette å kjempe. Visuelt sett har trioen denne gangen valgt en mykere fremstilling, i kontrast med tidligere musikkvideoer.
- I vårt søk etter å ha innflytelse og fremme et budskap, merker vi at noen ganger kan et mildere uttrykk funke. På kort tid har verden blitt så ekstremt mye mer aggressiv, og det krever en annen respons fra oss, sier Nikoline.
Musikkvideoen ble spilt inn over to intense dager i skogen i Lørenskog og Oslomarka. Trioen samarbeidet med Jonas Kvernmo Mailand som sammen med bandet har regissert musikkvideoen.
Bryter med forventinger
Stilmessig har bandet tatt inspirasjon fra skrekkfilmen Midsommar (2019).
- Vi ville lage noe som hadde en avventende og skummel stemning samtidig som det er dagslys ute. En slags stille før stormen fornemmelse, sier Nikoline.
- Som black metal band finnes den forventingen at musikkvideoene våre skal være bekmørke, så vi ville leke litt med det, legger hun til.
- Vi ble fascinert av tanken på hva som skjer i forkant av en kamp, sier Johanna.
- Det føltes nærmest som en besvergelse i den skogen, hvor man søkte kraften i hverandre. Vi er mennesker som forbereder oss på noe. Jeg opplever at noen kan bli litt redde for oss, fordi de ikke vet hva vi planlegger.
Omsorg og fellesskap er gjentagende temaer i musikkvideoen. Med seg på innspillingen hadde trioen omtrent 20 medlemmer fra koret The Witch Choir; en klubb som samarbeider tett med Witch Club Satan og som er en del av visjonen deres. I musikkvideoen kan man se medlemmene løfte hverandre opp i kamp, stryke og kjærtegne hverandre, samt kjærlig dekke en av kvinnene med lyng.
- Omsorg og kjærlighet er helt essensielle for å få folk med på laget ditt. Og det er klart man vil ha folk med på laget når man skal møte en stor trussel i fremtiden. Så det er noe militant i det også. Omsorg er så inkonsekvent. Det er så lite resultatorientert. Det er noe av det mest skremmende i verden, særlig for kontrollsyke maktpersoner, understreker Johanna.
- Representerer et håp vi ikke alltid selv har
Solidaritet og fellesskap står sterkt i Witch Club Satan universet.
- Skal det være noe håp for menneskeheten så er vi avhengige av hverandre. Blir du konstant sultet og bombet så er det andre som er nødt til å hjelpe til med å si stopp, erkjenner Victoria.
- Noen av de fineste kampene man tar er dem som ikke angår en selv, legger Nikoline til.
Oppfordringen om å ikke gi opp symboliseres gjennom fruktbarhet og gjenfødelse i musikkvideoen. En gravid kvinne blir kjærtegnet og ivaretatt av de andre medlemmene, og en blodig dåp skjer i skogstjernet.
- Innenfor det miljøpolitiske perspektivet så finnes det dem som sier at de ikke har troen på å sette et barn til verden nå, sier Nikoline.
- Så vi synes det er fint å representere den andre fløyen. Vi representerer et håp som vi ikke alltid selv har, men som vi prøver å tviholde fast i.