Foto: Lotte Thor/Jansen Records
Gjennom flere år har Malin Pettersen vært en av de mest kritikerroste country- og americana-artistene i Norge. Først som frontfigur og låtskriver i americana/bluegrassbandet Lucky Lips og videre som soloartist. Etter debutalbumet References Pt.1 i 2018 kunne hun innkassere Spellemannpris i countryklassen. Siden den gang har hun gitt ut en EP og et soloalbum til og vært i studio i Nashville sammen med musikere som har samarbeidet med artister som Kacey Musgraves og Nikki Lane.
Ved hjelp av konserter på bransjefestivaler i Nashville har hun også fått oppmerksomhet i USA der countrymusikk virkelig er stort.
Musikken hun vokste opp med
Nå har Malin villet gjøre noe nytt. På sitt tredje soloalbum Trouble Finding Words går hun mer mot pop og r’n’b.
- Hva var årsaken til at du ønsket å utforske en annen musikkstil akkurat nå?
- Det skjedde rett og slett på den måten mange av mine prosjekter starter; Det dukker plutselig opp en tanke, et spørsmål, en idé som setter fart på inspirasjonen og gjør meg såpass gira at det føles som jeg ikke kan la være å gjøre nettopp det. Denne gangen var tanken, ideen, spørsmålet – som jeg tror plutselig bare poppet inn i hodet mitt en helt vanlig dag: «Hvorfor i all verden bruker jeg ikke mer av den musikken jeg vokste opp med, utenom den jeg fikk fra mine foreldre, i min egen musikk?». Og da det frøet var sådd visste jeg at jeg ikke ville klare å legge det fra meg før jeg forsøkte å gjøre nettopp det, sier Malin Pettersen til Musikknyheter.
Som barn av 80-tallet vokste hun opp med mange av de store artistene som ble populære på 90- og 2000-tallet. Den musikalske inspirasjonen fra denne epoken er tydelig.
- Helhetlig har jeg blitt inspirert av musikken jeg vokste opp med på 90-/00-tallet. Noen av de som har hatt mest innflytelse på meg er folk som Mariah Carey, TLC, No Doubt, Lauryn Hill, Destiny’s Child etc. Og så er det masse lyder vi har tatt med oss. Men vi har ikke prøvd å kopiere noe eller ta på oss noen andres hatt, heller rydde plass i mitt uttrykk til at disse inspirasjonskildene kommer bedre frem, og så jobbet med å utforske masse og lage et større musikalsk handlingsrom.
Inspirerende gjestevokalister
Med seg som produsent har hun fått Martin Horntveth, som har bakgrunn fra Jaga Jazzist, Bigbang og The National Bank.
- Det at Martin sa ja til å være med på dette prosjektet har vært en gave i livet, forteller hun.
- Han har gitt flere timer enn jeg kan telle til dette albumet og mine låter, og for det vil jeg alltid være evig takknemlig. Det var jo en jobb å gjøre her med å dra låtene mine litt ut av det sporet jeg på en hvilken som helst annen plate intuitivt ville gått i. Vi satt i time etter time med demoer som bandet og jeg hadde spilt inn og klippet fra hverandre, satt sammen på nytt, testet lyder og sammensetninger. Da vi gikk i studio hadde vi et veldig godt rammeverk for hvor vi ville med hver låt, og så jobbet vi veldig kreativt rundt det i studio. Nikolai (Grasaasen), Veslemøy (Narvesen), Øyvind (Blomstrøm) og Stian (Sveen) som utgjør bandet på plata brakte inn sin musikalitet, utforskervilje og skaperglede som også har hatt enormt mye å si.
På det nye albumet har Malin i tillegg fått med seg en rekke gjestevokalister. Stefanos Yowhannes bidrar på låten Crying, Sofie "Fieh" Tollefsbøl er med på Lost You og 17 år gamle Bergljot Bjella, datteren til Stein Torleif Bjella, synger på Cry If I Want To.
- Det har vært enormt inspirerende. De har hver og en brakt noe helt unikt til låten de er med på, og jeg er så takknemlig for at de alle sa ja. Alle fire, Bethany Reichberg-Forseth og de tre du nevner, var utrolig åpne og med på å teste ut masse ting i studio. Så må jeg også nevne Silje Høgevold som står for det aller meste av harmoniene, og harmoniarrangementer på albumet. Hennes stemme brakte det hele sammen og er virkelig en helt essensiell del av albumet og dets lydbilde.
Har ikke lagt countryen bak seg
- Du har jo gjort stor suksess med country i flere år. Kjenner du på noe forventningspress når du nå prøver noe nytt?
- Jeg kjenner ihvertfall på det at det er mer uforutsigbart akkurat hvem lyttergruppen min med dette albumet er, og hvilke av de som tidligere har hørt på min musikk denne nye retningen vil resonnere med. Men, jeg opplever at jeg har veldig musikkinteresserte lyttere. Folk som bruker mye tid på musikk. De avskriver ikke ting bare fordi det høres litt annerledes ut eller er litt uvant, de tar seg tid til å bli kjent med musikken, og det setter jeg veldig pris på. Det opplever jeg også er tilbakemeldingen fra flere av de som har lyttet til meg over lengre tid, med dette albumet.
- Så ser ikke jeg personlig på dette som at jeg legger noe bak meg eller er ferdig med en ting og nå bare skal gjøre andre ting – jeg ser på dette prosjektet som en videre utvidelse av mitt musikalske univers, og det universet kan favne alle disse tingene, legger hun til.
Da Malin spilte på Øya i august, fikk hun prøvd ut de nye låtene for første gang fra scenen.
- Det var enormt stas å få gjøre Øya i sommer. Det er uvant for en som kommer fra å spille på klubbscener å skulle fylle en så stor plass – både konkret og i overført betydning. Men det var deilig å få kjenne på at også det går an, hvor vakkert det var å se ut på alle menneskene og virkelig lagre det øyeblikket i mitt indre til en regnfull dag. Jeg regnet med at det var mange der som aldri hadde hørt meg før, så derfor tok jeg meg friheten til å spille nesten bare nytt materiale, og det var også veldig fint som en forberedelse inn mot turneen vi skal ut på i høst. Og så håper jeg at det var en fin introduksjon for mange til min musikk. Jeg opplevde stemningen som god, og håper folk koste seg like mye som det jeg gjorde.
Ny musikk fra Lucky Lips
I november starter albumturneen, og første spillested blir Lille Ole Bull Scene i Bergen.
- Ja, vi har delt opp turnéen i to – med første del i november, og andre del i januar. Med turnéavslutning på Rockefeller 19. januar. Jeg gleder meg først og fremst enormt til å ta med denne musikken ut og spille den live. Og å være på tur med verdens beste folk og band. Og så er jeg spent på hvordan markedet er der ute nå. Det er vanskelige tider for veldig mange, og jeg er enormt takknemlig for hver eneste billettkjøper der ute. Det blir også spennende å se hvor mange av de som har fulgt meg en stund som er å se, og jeg gleder meg veldig til å se dem, også er det spennende hvor mange nye lyttere musikken har klart å finne veien til.
Lucky Lips er også i gang med ny musikk. Det er nå ett år siden de kom ut med sitt forrige album, Wolves, i samarbeid med Amund Maarud.
- Vi har faktisk vært i studio og testet litt nye ting. Så det er veldig stas! Vi vet ikke helt når ting skal skje, men veldig gøy å være i gang. Og ikke minst, veldig gøy å jobbe med folk som på dette tidspunktet er blitt familie.
- Vi synes alltid det er gøy å lese musikktips fra artister vi liker. Hvilke favoritter har du akkurat nå?
- Åh, det lages så utrolig mye bra musikk for tiden. Jeg er jo fristet til å dra frem prosjekter til noen av de fantastiske folkene som har bidratt på albumet: Veslemøy Narvesen sitt nye album, Orions Belte og Gouldian Finch. Og ved siden av dette har jeg helt hang up på Joy Oladokun sin låt Sweet Symphony, Lido Pimienta, og for alltid Andrew Combs sitt album Sundays. Også må jeg få si at det er så mye bra musikk som kommer ut fra Jansen og Die With Your Boots On Records, men her må jeg opplyse at jeg er inhabil ettersom dette også er der jeg er signert.