Memoryhouse - The Slideshow Effect
Gjespende debutalbum
Dream pop-duoen Memoryhouse fra Canada har kun en EP å vise til, og forventingene har deretter vært høye siden gruppen startet som et soveromsprosjekt og endte hos labelet Sub Pop! Ved siden av turnering, har bandet den siste tiden fullført debutalbumet sitt – The Slideshow Effect.
Komponisten Evan Abeele og fotografen Denise Nouvion skapte Memoryhouse som et kunsternisk prosjekt som kombinerte visuelle effekteter med Abeeles musikalske komposisjoner; å ikke låse seg innenfor kun de musikalske eller visuelle begrensingene, men en slags syntese mellom dem. Noe albumtittelen gir uttrykk for.
The Slideshow Effect fortsetter der The Years slapp. Det musikalske uttrykket er det samme; ambiente, lette og forsiktige beats med beskjedent gitarspill som skaper en avslappende atmosfære. Til tider dras tempoet opp, som på The Kids Were Wrong, og Heirloom og det fungerer særdeles bra. Sistnevnte er den låten hvor Abeeles melodiske og vandrende gitarspill, kommer tydeligst frem, men bautaen i musikken er uten tvil Nouvions stemme; en ren, behagelig opplevelse som gir musikken sjel og ærlighet.
Derimot er det lite som gir meg følelsen av å ha kommet over noe særdeles bra. Helhetsinntrykket er at sangene flyter inn i hverandre og dermed anonymiseres på et vis. De glimter til når konseptet fungerer på sitt beste, men albumet som helhet er rett og slett for kjedelig – for kunstnerisk. Låtene egner seg best som gode hverdagslåter på lange bussturer, matlagingsmusikk, eller annen undring over tilværelsen.
Komponisten Evan Abeele og fotografen Denise Nouvion skapte Memoryhouse som et kunsternisk prosjekt som kombinerte visuelle effekteter med Abeeles musikalske komposisjoner; å ikke låse seg innenfor kun de musikalske eller visuelle begrensingene, men en slags syntese mellom dem. Noe albumtittelen gir uttrykk for.
The Slideshow Effect fortsetter der The Years slapp. Det musikalske uttrykket er det samme; ambiente, lette og forsiktige beats med beskjedent gitarspill som skaper en avslappende atmosfære. Til tider dras tempoet opp, som på The Kids Were Wrong, og Heirloom og det fungerer særdeles bra. Sistnevnte er den låten hvor Abeeles melodiske og vandrende gitarspill, kommer tydeligst frem, men bautaen i musikken er uten tvil Nouvions stemme; en ren, behagelig opplevelse som gir musikken sjel og ærlighet.
Derimot er det lite som gir meg følelsen av å ha kommet over noe særdeles bra. Helhetsinntrykket er at sangene flyter inn i hverandre og dermed anonymiseres på et vis. De glimter til når konseptet fungerer på sitt beste, men albumet som helhet er rett og slett for kjedelig – for kunstnerisk. Låtene egner seg best som gode hverdagslåter på lange bussturer, matlagingsmusikk, eller annen undring over tilværelsen.
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>