Det har gått 8 år siden José González siste soloalbum, In our nature, ble sluppet.
Vi har ventet i spenning på albumet Vestiges & Claws som endelig er her, det ble sluppet 17. februar på Imperial Recordings. González har ikke vært fraværende i bransjen i disse årene, men han har hatt mange prosjekter og turnéer på gang, både alene og med bandet Junip, der han er vokalist. Musikken hans har blitt brukt i amerikanske tv-serier og han har også medvirket på soundtracket til Ben Stillers film, The secret life of Walter Mitty (2013)

Albumet utstråler hardt arbeid, men har González utfordret seg selv nok? Var platen verdt å vente på? Både ja og nei. Følelsen man får av å sette på debutplata Veneer ( 2003 ), av å bare ligge ned og høre og være i ett med plata. Den går rett inn i hjertet, og hver låt har noe som tiltaler.. Den følelsen der, er det jeg hadde håpet å få igjen. Og det har helt sikkert flere tenkt på i den siste tiden før releasen . –Får vi høre de nydelige tonene og stemningen til González igjen? Det får vi, virkelig. Men ikke på samme måte, ingen av sangene kan måle seg med Crosses eller Remain. Mange sanger forsvinner i mengden.

Åpningen på plata, With the ink of a ghost gir håp, den har absolutt det jeg har ventet på, og er den vakreste på plata. Andre favoritter er Leaf off/ The cave og What will.
Lydbildet har ikke forandret seg stort. Men mannen med den fløyelsmyke stemmen har nok forandret seg. Du får nylonstrengene, du får den skjønne sangen, og det unike soundet til González. Noen instrumenteringer, som handklapping, slagverk og flere gitarer gjør seg, og musikken får en mer energisk følelse. Platen er nok den mest vel-lagde av de tre soloalbumene.

Begge hans tidligere soloalbum har hatt en melankolsk stemning i bunn, men Vestiges & claws har en litt lysere og mer positiv tone. Og det kan ha sammenheng med noen mørke år, med psykisk sykdom han fikk under innspillingen av debutplata. I dag jobber González aktivt med å holde seg i form fysisk og psykisk, blant annet ved å være ute i naturen og meditere.
Vestiges & claws tas det opp saker som humanisme og felleskap, og han undrer seg og stiller store spørsmål. Han er mer åpen nå enn tidligere.

Platen er produsert av González selv, delvis hjemme på kjøkkenet i hans hjem i Göteborg. Og han er fullt bevisst på at plata sikkert hadde blitt bedre hvis han hadde jobbet med en produsent,( i hvert fall i andre sine ører ) Men når det står mellom kommersielt og personlig, så velger González det sistnevnte. Det er et veldig godt valg!

Hør første spor på plata her:

With the ink of a ghost her