Allerede etter første strofe har Signe Marie Rustad klart kunsten å dra deg inn i hennes univers. Det føles veldig nært og intimt, ja, som om du har henne sittende der i samme rom som deg selv. Her må både formidleren Rustad og produksjonen roses. Produksjonsmessig er det gitt mye plass til selve rommet på dette albumet, og det tjener låtene svært godt. Låtene smyger seg avgårde, og de to første innledende låtene gjør deg kjent med Signe Marie Rustad. De nærmest gjør deg klar for panoramalandskapet som åpner seg i You Belong to the City som stillferdig vokser seg til episke, om enn lavmælte høyder.

The Truth, for en låt! Hva skal man si. Annar By leverer solid gitarspill (noe han forøvrig gjør over hele albumet) og en effektiv andrestemme i en låt som sender tankene til Richard Thompson og Fairport Convention. Låta stikker seg kanskje litt ut fra helheten i plata, men absolutt bare på en positiv måte. Den fungerer som et oppbrekk i det flytende og åpne lydbildet som preger mange av de andre låtene på albumet.

Hey Love viser at det er flere enn Ida Jenshus her til lands som kan lage storslagen americana. Musikk for vidder og prærier, storbyen og ikke minst, men helt sikkert de store skogene på Hedmarken.

«This is the soundtrack of my mind..» synger Rustad i tittelsporet Hearing Colors Seeing Noises, og det tror jeg ingen vil betvile. Det er sjelden å høre artister som har en så klar tanke og ikke minst utførelse av musikken som bor i dem. Her er det ingen tanker om hva som vil slå an på radio eller den slags, dette er musikk som livet og livet som musikk. Rustad gjør tingene på sin egen måte og i sitt eget tempo.

«I'll show you that's not the way I walk
My leg drags but I keep up
In my own time and in my own luck
And if you listen you won't hear me talking
Just listen»

Amen til det. La musikken snakke for seg selv. Og har du noe å komme med, så vil folk høre, og folk MÅ høre på Signe Marie Rustad. De må høre absolutt hele albumet – fra start til slutt. Har du dårlig tid, ta deg hvertfall tida til å høre The Space Song. Jeg lover at livet ditt blir bedre. Så bra er nemlig låta. Og albumet.

Takk.