I 2013 sang Håkan Hellström at «det kommer aldrig va över för mig.» Den tekstlinjen kan sikkert tolkes på flere måter, men la oss bare være enige om at det kan være en bra betegnelse på hans forhold til musikk. Han kommer aldri til å miste den sterke kjærligheten han har til det å lage "The Big Music". For det er storslagen musikk Håkan Hellström lager. Kanskje i større grad på denne plata enn på de forrige utgivelsene hans. På Illusioner pøses det tidvis på med strykere og blåsere og svære arrangementer. Det er Göteborgs Symfoniorkester som gjør jobben her, og den gjør de svært godt.

Åpningslåten I dina armar følges av blåsere, og den passer helt perfekt i denne førjulstiden. Hornmusikk er aldri finere enn like før jul, og låten er bare en av mange gode låter på denne plata. Mange har sikkert allerede hørt singelen Vänta tills våren. Den litt merkelige teksten innbakt i et helt uimotståelig musikalsk univers er så typisk Håkan Hellström som du kan få det.

Hellström har ofte vært den glade musikalske kleptoman og røvet både i øst og vest. Man finner bl.a. elementer av The E Street Band, Van Morrison og hans egen landsbror Ulf Lundell i musikken hans. I Tro på livet toucher han borti Beatles-låten The Long And Winding Road. Håkan har også tatt den aldeles nydelige balladen til Joni Mitchell Both Sides Now og gjort den om til svensk. Den heter Båda sidor nu. Det fungerer som bare det.

Man kan på én måte skjønne dem som syns det kan bli for mye av det gode når Håkan Hellström kjører i hundre. Bremsene til Håkan burde sikkert vært justert, men han elsker å gasse på og det kler ham godt. Undertegnede syns sjelden han passerer grensen til ukledelig svulstig på denne plata. Hellströms hjerte svulmer bare over av kjærlighet til livet, kunsten og musikken: «Mitt hjärta er ett jordskräd/Mitt hjärta är en galen general/Mitt hjarta är en fågel som vill sjunga.»

«Nordhemsgatan leder rakt inn i himlen», synger Håkan. Intet tre vokser inn i himmelen har vi fått høre. Etter å ha hørt denne plata, er jeg sannelig ikke sikker. Det beste du kan gjøre er å la deg rive med av romantikeren Hellström. Det er utrolig vanskelig å ikke gjøre det når man hører Illusioner.

Hjemmesiden til Håkan Hellström