Nesten eksakt et år etter at albumet This is a Photograph ble sluppet kommer nå Kevin Morby med et nytt album. Dog nytt album passer kanskje ikke helt her. Dette er som en kompanjong til This is a Photograph å regne. Morby følte seg ikke ferdig med albumet eller tematikken, det ville ikke slippe taket – og takk for det, sier jeg.

Andre synsvinkler, andre perspektiver. Hvordan ser huset ditt ut gjennom noen andres øyne? Eller hva om du er på en syretripp? Hva om øynene er et kaleidoskop? Dette er tanker Kevin Morby sier han har hatt i arbeidet med disse låtene.

Låttitlene ser kanskje kjente ut, men låtene har endret både uttrykk, tekst og rytme. I tillegg til noen helt nye låter som gir oss mer av historien. Vi er fortsatt i Memphis og det er de store og små spørsmålene om livet og døden. Som i den fantastiske nye låten Triumph. Den sies å være inspirert av nok en Memphis helt, Chris Bell fra legendariske Big Star.

This is a Photograph II deler tittel med tittelsporet fra fjorårets utgivelse, men likheten stopper nesten der. Denne versjon nummer to kan fort være det mest funky Morby har gitt ut. En riktig rysare av en låt som de ville sagt i Sverige.

Det er intet mindre enn imponerende å komme med en utgivelse som denne nesten eksakt et år etter utgivelsen av This is a Photograph. Dette føles som et inspirert nytt album, ikke bare en fortsettelse av det forrige.

De alternative versjonene av låter fra fjorårets album gir oss en annen versjon av historien, de føles i hvert fall markant annerledes. Både Bittersweet, Tennessee (fortsatt med Erin Rae) og Song for Katie beholder i stor grad teksten fra de tidligere utgitte versjonene , men den alternative instrumenteringen gir låtene en helt annen følelse og tilfører de noe helt nytt. Bittersweet, Tennessee er om mulig enda mer melankolsk og bittersøt i denne tapningen.

I Going to Prom får vi fortalt en historie vi kjenner igjen fra forrige album, men nå fra et annet perspektiv. Dette får vi også i Five Easy Pieces Revisited. Denne versjonen låter virkelig av syttiallets Memphis også. Selve universet Morby har skapt med disse to utgivelsene blir større og jeg føler på mange måter som om jeg er i en svært god film eller en roman jeg bare vil fortsette å lese. Morby er en forteller av rang og han sprudler i tillegg over av en stor musikalitet og lekenhet.

Disse fotoalbumene vil leve lenge.