Mathias Stubø er mer produktiv enn de fleste. I 2011 ga han ut to album, ett under aliaset Proviant Audio, og ett under eget navn. I april slippes altså hans nye dobbelalbum, Mathias Stubø, et album som ifølge ham selv er hans mest personlige til nå. Derfor valgte han også selvtitulering.

- Det føltes riktig. Særlig på en dobbelskive. Det er også det mest personlige stykket musikk jeg har gitt ut. Det er flere av låtene på Part 2 jeg nesten begynner å grine av fortsatt. De betyr så mye for meg, sier han.

Mathias Stubø er et album som gjenspeiler Stubø som 19-åring, og på et helt annet punkt i livet enn da han lagde Real Love Tastes Like This! og 1979. Med dette følger en naturlig utvikling i soundet.

- Real Love Tastes Like This! er meg som 16-17-åring, da jeg lagde 1979 var jeg blitt 18. Nå er jeg 19. Jeg føler ikke at noen av tingene jeg har laget er sterkere eller svakere i kvalitet, det er bare fra en forskjellig tid i livet mitt og er sterkt preget av det.

I og med at Stubø beskriver soundet på den nye plata si som "progrock/fusion/disco/jazzrock/latin/hiphop/beats", viser det hans mangfoldige inspirasjonskilder.

- Jeg hører på nesten alt mulig. Og når jeg sier det, mener jeg det. Tidlig i høst dro jeg frem mine gamle progrock-skiver fra back in the days. Hadde en progrock-periode da jeg var 14-15 sammen med en kompis. Vi spilte utelukkende skeive takter og siklet etter den særeste proggen vi kunne finne, Premiata Forneria Marconi, Gentle Giant, Gong, og så videre.

Stubø nevner også romantisk klassisk musikk og hip-hop som inspirasjon til sin nye skive.

- Jeg har hørt mye på romantisk klassisk musikk i det siste, á la Rachmaninov, pluss at jeg er en stor hip-hop-elsker, spesielt den svarte typen. Jeg hører på Madlib hver eneste dag, sier han.

På singelen Soon a Brighter Day har Stubø med seg Ida Christine Stein (fra et annet av Stubøs sideprosjekter, Audiovirgin). Kristoffer Eikrem spiller trompet på nesten samtlige låter, ellers foretrekker Stubø å gjøre det meste selv.

- Jeg liker aller best å gjøre alt selv. Men en av låtene på plata (Opp i Lufta) er faktisk et liveopptak fra da jeg live-remikset den argentinske samtidsmusikk-komponisten Martin Matalon på Folken i høst. Det morsomme med liveremiksen er at man aldri vet hva som skal skje før det skjer på scenen. Her hadde jeg et litt magisk øyeblikk. Mer om dette i bookleten!

På spørsmål om når vi kan forvente nytt materiale, sier Stubø at det kan komme allerede til høsten, og avslører den nye platetittelen eksklusivt for Musikknyheter.

- Ny Proviant Audio-skive er under arbeid. Kan allerede nå røpe at den heter We Still Need the Funk. Det er et endeløst funk-maraton og er ca. 50% fra ferdig produkt. Kommer nok likevel ikke ut i butikkene før senhøsten tidligst.

Som en teaser før Mathias Stubø 16. april, slapp Mathias Stubø EP-en Up in Smoke for to dager siden. Denne inneholder blant annet remixer fra 1979, gjort av Beat Dimensions' Jay Scarlett, Ralph Myerz og Leca. I tillegg Those High Frequency Feelings fra det kommende dobbelalbumet og én helt fersk låt.

Foto av Sebastian Dahl.





Proviant Audio på nett.