Det er ikke det topp moderne baneområdet Jerusalem viser seg frem på, men det litt mer slitte, røffere og dunkle på den andre kanten av byen. Der tilskuerne ikke er så mange, men derimot altfor få. Stilen til Jerusalem er derfor ikke innbydende hos de metalliske og klissete speiderne, sånn umiddelbart. Hos de med sansen for det litt uten om det vanlige, det mer ekte og ærlige, går Jerusalem og hans prestasjoner imidlertid rett hjem. For dem er han spennende og interessant.
Jerusalem varierer prestasjonene. Legg merke til at setningen foran mangler en i. Det er fordi franskmannen ikke varierer i prestasjonene, altså at han veksler mellom å være god og dårlig. Det er heller slik at han viser publikum ulike sider av sitt høye ferdighetsnivå. Riktig nok er det et par spor på A Heart Full Of Sorrow som ikke når helt opp, best eksemplifisert ved avslutningen Gilles De Rais, som viser Jerusalems inspirasjon fra norsk metal-musikk. En litt slitsom affære der fra artisten.
Likevel hindrer det ikke inntrykket av at Yussuf er en spennende utøver som har levert en utmerket debut. Albumet inneholder for det meste knallgode låter, og dragningen mot det sorte i mørket er fascinerende, spesielt i Yussufs låter som er mer inspirert av punken og rocken enn metal. Da er det nesten ingen svakheter og spore.
I løpet av en kort omgang på nesten 30 minutter, leverer Yussuf i det store og hele en forestilling med rocka, fengende, stemningsfulle og rolige låter, alt rammet inn i en mørk atmosfære og med herlig møkkete lyd. Det er godt å høre bassen som driver, trommene som slår, tambourinen som pynter, og de svingende og psykedeliske gitarene som fyller ut hele bildet. Alt skrevet av Jerusalem selv, minus Marianne Faithfulls With You In Mind, som han for øvrig utfører på en glimrende måte.
Fyren kommer til Revolver i Oslo 17. november for å vise hva han kan. Du bør vise deg der du også!

Hør Yussuf Jerusalem på MySpace


















