Det hersker liten tvil om de tre medlemmene i Miike Snow sin teft for pophooks. I diverse konstellasjoner har amerikaneren Andrew Wyatt og svenskene Christian Karlsson og Pontus Winnberg skrevet og/eller produsert for noen av de største navnene i popmusikk de siste 15 årene. Wyatt har på sin kant hatt stor suksess med å skrive noen av de største hitlåtene til artister som Bruno Mars, Mark Ronson, A-Trak og Flume. Karlsson og Winnberg kan namedroppe giganter som Britney Spears, Madonna, J-Lo og Katy Perry fra klientlista si som produsentduoen Bloodshy & Avant, samt spiller de hver for seg i de kritikerroste helsvenske prosjektene Galantis og Amason. Gjennom samarbeidet Miike Snow har de tre skrevet moderne klassikere som Animal og Paddling Out. Nå er de tilbake med sin tredje plate på sine ni aktive år, titulert iii.

iii er trioens første felles utgivelse siden Happy to You fra 2012. På Happy to You beviste de at de ikke bare kunne lage fengende toplines; den forseggjorte produksjonen gav en ny dypere dimensjon til radiovennlig popmusikk som indieband verden over har prøvd å emulere i forskjellige former siden. Slik var Happy to You nesten en konseptplate å regne; både musikalsk og tekstlig var det tydelig at Miike Snow var ute etter å skape et gjennomtenkt og distinkt konsept rundt seg selv.

På sin tredje utgivelse har gruppa atter en gang levert gull. Singlene Heart Is Full, Ghenghis Khan og The Heart of Me puster braksuksessen Animal fra debuten i nakken hva ekstremt smittsomme pophooks angår. Der Happy to You bestod av relativt abstraherte tekster som var ment å tjene et konsept, er tekstene på iii mer et steg i retning de mer relaterbare personlige tekstene som var å finne på debuten. Produksjonen er hakket mer referansetung og variert på iii, uten at det går på bekostning av den karakteristiske teften for gode melodier og allsangvennlige refrenger som Miike Snow etterhvert har blitt beryktet for. iii viser at bandet også kan ta turen innom risikabelt terreng som J Dilla-samplede hiphopgrooves uten at det på noen måte går utover troverdigheten.

Miike Snow-universet er med andre ord i stadig utvikling, og iii er en oppvisning i hvor uforutsigbart dette universet etterhvert har blitt. Andrew Wyatt er ikke bare en rå låtskriver, han har også uten tvil en av de desidert beste og mest karakteristiske mannlige stemmene i popmusikk anno 2016. Miike Snows nyeste plate er rett og slett en oppvisning i hitmakeri, og dette uten at det er en eneste klein klisjé å spore.

Offisiell nettside