Bergenserne i Kakkmaddafakka er tilbake med ny full-lengder. KMF følger opp Six Months is a Long Time fra 2013.

Til tross for sin (relativt) unge alder er gjengen, som er frontet av brødrene Axel og Pål Vindenes, for lengst veteraner å regne i musikkmiljøet i hjembyen. Dette er et band som definitivt ikke er kjent for å ligge på latsiden; på sitt fjerde album og rundt regnet 15 års fartstid som band har de turnert de fleste av verdens hjørner og etablert en sterkt tilstedeværende og stadig voksende internasjonal fanskare.

Kakkmaddafakkas sterkeste kvalitet er den lekne holdningen de har til musikken sin. Dette har tidligere også vært deres akilleshel, da det sterkt energiske uttrykket deres tidvis har sklidd over i det litt for banale. På KMF er denne energien uten tvil ivaretatt, men den framstår som mye mer fokusert enn på tidligere utgivelser. For et band som har bygget mye av uttrykket sitt på selvironi og "tongue-in-cheek"-humor er det fort gjort å gå seg fast i gamle stier, så for Kakkamaddafakka kommer dette paradigmeskiftet rett og slett som bestilt. KMF låter mye voksnere enn deres tidligere utgivelser, uten at de nødvendigvis har blitt så altfor seriøse av den grunn. Heller mer raffinert.

KMF er uten tvil en gitardrevet plate med nok av referanser til California på 60-tallet, og det er rett og slett imponerende hvor lenge den holder fokuset med det som i våre dager er en ganske ensformig oppskrift hva valg av instrumentering angår. Det kommer i all hovedsak av at låtene i bunn er melodisk sterke og rike på hooks, og at innspillingene i seg selv holder høy kvalitet. Kakkmaddafakka låter som et band, noe som etterhvert nesten har blitt en sjelden vare. Produksjonen gir mye pusterom for låtene, og låtskrivingen er bunnsolid nok til at det er mer enn nok kjøtt på beinet likevel.

Denne plata kunne nesten ikke blitt sluppet på et bedre tidspunkt, nå som festivalsommeren er rett rundt hjørnet men samtidig langt nok unna til at man har god tid til å lytte seg opp på Kakkmaddafakkas behagelige solbrillepop før de inntar festivalscener verden over.

KAKKMADDAFAKKA på Facebook