Da Big Thief skulle starte prosessen med å lage sitt nye album, fant de ut at de måtte gjøre noe nytt og ikke gå opp de samme sporene som på de forrige albumene deres. Ett av de mest sentrale grepene de gjorde var å øve inn og spille inn låtene i fire forskjellige studio, på fire forskjellige steder i USA. Trommeslager James Krivchenia har produsert de 20 låtene på dobbeltalbumet som har fått den lange tittelen Dragon New Warm Mountain I Believe in You.

De fire medlemmene har spilt inn låtene til dobbeltalbumet i New York, Topanga Canyon (California), i fjellene i Colorado og i Tuscon Arizona. Stor geografisk spredning, og man tenker uvilkårlig på This Land Is Your Land, Woody Guthrie-låten. Målet har nok vært at låtene skulle få litt forskjellig lyddrakt og utforming ut fra hvor de er spilt inn. Den innfallsvinkelen er slett ikke dum.

Det har blitt ei plate som veksler mellom de folk-inspirerte låtene med fele, munnharpe og generell country-stemning og de noe mer psykedeliske låtene. Stemmen til Adrianne Lenker gir en helt spesiell stemning uansett type låt: Av og til er den litt vindskeiv, men den er så full av innlevelse og sjel at det er dypt fascinerende å høre på. Hun har fått fin vokalhjelp fra kompisene i bandet, men også av multi-instrumentalist og vokalist Mat Davidson (som i tillegg bidrar på fele).

Selv liker jeg nok best når de går mer over i det psykedeliske, som i Blurred View og Little Things. Sistnevnte med syrete tremolo-gitar og en drømmende atmosfære som basis under stemmen til Adrianne Lenker. Samspillet er uansett upåklagelig, og nettopp med dobbeltalbum-formatet er det viktig å variere uttrykket.

Tekstmessig bruker Adrianne Lenker bl.a. både referanser til natur i tillegg til en del bibelske referanser, som i låten Sparrow: «Eve sucked the juice from the apple/Nakedly running, I saw her».

Dragon New Warm Mountain I Believe in You har blitt et fint og variert dobbeltalbum som ikke når helt opp til de to foregående albumene. Likevel vil det stå seg godt i Big Thiefs katalog, selv om det ikke akkurat er noe White Album, slik noen har antydet.