Foto: Hans Jørgen Brun


I anledning Record Store Day 26. september, markerer Datarock 15-årsjubileum med debutalbumet Datarock Datarock. Albumet slippes nå på vinyl for aller første gang. Vi har i den forbindelse tatt oss en prat med vokalist Fredrik Saroea.


Gratulerer med 15-årsjubileum med Datarock Datarock! Også vinylslipp av plata, endelig! Hvordan vil du oppsummere disse 15 årene?

- Tusen takk :) Hehe - at et band som startet som en joke endte opp med å få spille 1000 konserter på klubber og festivaler i 36 land over hele verden etter at denne merkelige, no-budget-platen vårt fikk helt syke anmeldelser av alt fra Pitchfork til BBC, og plassering på "best of" lister i alt fra NME og Rolling Stone Magazines til Australias Hottest 100. Låtene endte jo etterhvert opp med å lydlegge alt fra Electronic Arts spill som FIFA og Sims til tv-serier som Workaholics og Vampire Diaries - og senere kampanjer for bl.a. Apple, Google, Samsung og Coca Cola - men at musikken ble så godt mottatt av den internasjonale musikkpressen gav 15 virkelig interessante og overraskende år. Både jeg og Ketil Mosnes var tross alt blitt 24 år da debuten kom ut på vårt egen plateselskap (YAP Records) 4. april 2005, så vi i hadde vel egentlig gitt opp en musikkarriere for lengst :)


Låta Fa-Fa-Fa har jo blitt brukt i diverse sammenhenger; dataspill, TV-serier og reklamer, blant annet Coca Cola. Hvilken betydning har det hatt for dere?

- Fa-Fa-Fa ble jo den låten flest har hørt - og merkelig nok er vel det den låten som lettest ble til. Husker jeg satt og klimpret grunnlåten ut på en lånt Gibson ES 335 på en-to-tre, så da alle du nevner begynte å skje og vi skrev internasjonale avtaler så tillot vi oss å cashe ut en liten slant - og jeg tillot meg å feire med å kjøpe en rød ES 335 fra 1976 (året jeg ble født). Måtte jo ha samme gitar som John Squire i The Stone Roses! Utover at dette fremdeles er favoritten så gav jo låten oss mulighet til å investere cash og mer tid i flere innspillinger og alt som hører med. Jeg vil si at det var Computer Camp Love som gav oss et gjennombrudd, men Fa-Fa-Fa som har hold oss gående gjennom disse årene.


Apropos brus, hvilken brus er favoritten din?

- Åh - da sier jeg Fentiman Connoisseur; best med litt Bareksten gin og en smule appelsinskall i, men kanon for seg selv også!


Hvilken låt er din personlige favoritt fra Datarock Datarock, og hvorfor?

- Akkurat nå i dette øyeblikk velger jeg The Most Beautiful Girl for den oppsummerer hvor uskyldig og morsom prosessen var: Vi hadde skaffet oss en Yamaha PS-30 fra 1981 i bytte mot en Hansa sekspakning, og innen en halvtime etter at jeg fikk den på fanget hadde vi spilt inn hele demoen nesten akkurat slik den er på platen. Hele arrangementet du hører spiller jeg altså live på en og samme Yamaha, og så var det bare å legge vokalen oppå - og jammen låter det fint 15 år senere. Som en lo-fi, new romantic, ballade-hyllest til John Hughes. Også morsomt at noen mekket fan-video på hin siden av jorden.



Når dere skal lage musikk, hvor finner dere inspirasjon?

- Materialet vi har gitt ut så langt dreier seg om alt fra Talking Heads- og DEVO-inspirert nyveiv og pønk (Fa-Fa-Fa, New Song) til Kraftwerk- og Giorgio Moroder-inspirert disco (Computer Camp Love, I Will Always Remember You), Minor Threat- og Fugazi-inspirert hardcore (Hair, Get Yourself a Datarocker), Gary Numan- og Depeche Mode-inspirert synthpop og industrial (The Most Beautiful Girl, Molly, Not Me, Ugly Primadonna), Duran Duran- og Human League-inspirert new romantic (See What I Care, Do It Your Way), David Bowie- og Prefab Sprout-inspirert pop (Give It Up, Amarillion), Stone Roses- og Happy Mondays-inspirert Manchester rock (I Used to Dance with My Daddy, Walk Away), Sonic Youth- og Yo La Tengo-inspirert indie og støy (Laurie, Jeans for Arne Olav), LCD Soundsystem- og !!!-inspirert indie dance (Back in the Seventies, Dance) og Scott Walker-inspirerte ballader (New Day's Dawn). Vi har til og med et 30 minutter langt Terry Riley-, Badalamenti-, Kraftwerk- og Neu-inspirert verk (In E ft. bl.a. Kjetil Traavik Møster og medlemmer fra The Megaphonic Thrift, Ungdomskulen, Baertur og Syntax Terrorkster) ...samt en 60 minutters musical- og rocke-opera inspirert musikal (The Musical orkestrert av Bjørn Morten Christophersen, fremført live i Stavanger Konserthus under NuMusic, og innspilt med hele Stavanger Symfoniorkester). Så litt av hvert får en si :)


Hvilken musikk hører du helst på selv?

- Mye gammalt rask, men akkurat nå er Idles en favoritt, og av ny norsk musikk liker jeg godt brenn. og Pom Poko sin My Candidacy.


Dere har jo spilt en del konserter gjennom årene, for å si det mildt. Hva er den beste konsertopplevelsen du har hatt?

- Hmmm. Som artist opplever man jo nye høydepunkt på hvert trappetrinn for å si det sånn, og hjernen blir jo like glad første gang du spiller for 250 som første gang du spiller for 25.000 liksom. Om jeg må velge en så var jo Meredith Music Festival i Australia (2006) en høydare. Tusenvis av "aussies" uti skogen rett etter solnedgang uten at vi ante hvor stort DATAROCK var blitt der nede. Dét var psyko - og gøy å se at folk husker det fremdeles.



- Selvsagt dritfett med Öya, Slottsfjell, Roskilde, Hurricane, Reading, Leeds, Coachella, Lollapalooza og alt det der, men lite som slår en stappfull rockebule med god energi - så big up til alt fra Bastard i Tromsø til Hi-Fi i Melbourne.



Fortell om den store drømme-konserten. Hvor hadde den vært, hvem ville varma opp for dere, osv?

- Hehe - da sier jeg sist ut på Öya med ALLE assosierte medlemmer live på scenen. Blir mye trommer, men fett det. Var jo kanon med både Jonas Thire fra Amulet og Kenneth Lamond fra JR Ewing på Enga i 2006, så Øyvind Solheim + Tarjei Strøm, og Ketil Mosnes + Thomas Larssen, Stig The Mystical Casio Operator + Kjetil Møster etc etc hadde jo vært killer :)


Hvis du kunne hatt tre ting på raideren, hvilke tre ting ville det vært?

- Bjarte Hårklau, alt han trenger for å mekke whisky sour, og sigg - selv om jeg sluttet i oktober 2019 :)


Hele verden er jo en spesiell situasjon nå med koronaen. Hvordan påvirker det Datarock?

- Mistet alle planlagte jobber, gikk i studio og spilte inn masse ny musikk, gikk i samarbeid med Steve Dub (som bl.a. vant Grammy for beste elektroniske album i fjor med No Geography av Chemical Brothers) - og fant ut at vi måtte re-lansere debuen digitalt. Så nå gjør vi som Gorillaz og blir animert.



Hva kan vi forvente av dere framover?

- Første stopp er Record Store Day, så slipper vi en digital deluxe med masse remixer etc - og såååå kommer det nytt materiale :)