Cazadores - Hyperion Days
Modig og ambisiøst, men snubler fort
Tromsøværingene Cazadores kan skilte med radiorotasjon, EP utgivelser, hyppig konsertvirksomhet, og er nå ute med debutplaten. Musikalsk er Hyperion Days upåklagelig. Vokalen er storslagen, solid og høytflyvende, den lekende gitaren flettes elegant inn i lydbildet, perkusjonen er drivende og fengende; produksjonen av albumet er rett og slett imponerende av et så ungt band. Den anthemlignende vokalen danner et utrolig melodisk og suggerende sound, som like så vel kan dempes ned til et mer personlig nivå som på Hyperion Days. Låtene fylles med effektive neddempete mellompartier hvor vokalen erstattes med melodiøs koring – særlig på Dancer. Den obligatoriske rolig-låten innledes med piano før den akkustiske klimpringen tar over stafettpinnen på This Is Home. Virkemiddelbruken er by-the-book; og skaper en overdådig atmosfære som hører hjemme på O2-arena foran 25 000 helfrelste ivrige fans. Dette serveres lytteren, klar for konsumering.
Tekstuniverset er like høytflyvende og majestetisk som musikken; “I was the first born child of the hurricane” , “I give my life, I give my soul, and we’ll change tomorrows goal”. Det er med andre ord lite lytteren kan relatere seg til i ordbruken. Hvor ofte har ikke du “...watched a shadow dance like fire, through the haze of frost and smoke…” ?
Det er flere Wonderwallforsøk; This Is Home bremser opp tempoet og tar deg i hånden, men ender opp i en utrolig klein affære. Det samme gjelder Lightyears og tittelsporet Hyperion Days, men segner fort om i sin egen anonymitet. American Lights er kanskje den eneste låten, bortsett fra Islands, som vekker et vagt ønske om å snurres igjen. En jevn stiging gjennom hele låta, før den imploderer i en energisk avslutning. Kult! Det er ingen tvil om at dette vil slå gjennom hos den jevne bilkjørende radiolytter da de fengende låtene, jmf. Battles, Islands og American Lights, passer utmerket susende hjem fra arbeid, men glemmes dessverre idet radioen slås av. Det er et tappert forsøk, men i et totalt fravær av originalitet og smarte hooks, og et alvorlig brudd på janteloven; går Hyperion Days fort i glemmeboken.
Tekstuniverset er like høytflyvende og majestetisk som musikken; “I was the first born child of the hurricane” , “I give my life, I give my soul, and we’ll change tomorrows goal”. Det er med andre ord lite lytteren kan relatere seg til i ordbruken. Hvor ofte har ikke du “...watched a shadow dance like fire, through the haze of frost and smoke…” ?
Det er flere Wonderwallforsøk; This Is Home bremser opp tempoet og tar deg i hånden, men ender opp i en utrolig klein affære. Det samme gjelder Lightyears og tittelsporet Hyperion Days, men segner fort om i sin egen anonymitet. American Lights er kanskje den eneste låten, bortsett fra Islands, som vekker et vagt ønske om å snurres igjen. En jevn stiging gjennom hele låta, før den imploderer i en energisk avslutning. Kult! Det er ingen tvil om at dette vil slå gjennom hos den jevne bilkjørende radiolytter da de fengende låtene, jmf. Battles, Islands og American Lights, passer utmerket susende hjem fra arbeid, men glemmes dessverre idet radioen slås av. Det er et tappert forsøk, men i et totalt fravær av originalitet og smarte hooks, og et alvorlig brudd på janteloven; går Hyperion Days fort i glemmeboken.
FLERE ANMELDELSER
Levi Henriksen & Babylon Badlands - Aldri var november så lys
Tidenes første livealbum fra Kongsvinger >>
Ulver - Liminal Animals
Ulver leverer framleis musikk på sin måte og med høg kvalitet på Liminal Animals >>
Great Tide - Daywatcher
Kvalitet, kvalitet og atter kvalitet. Great Tide leker ikke, de feinschmecker det! >>
Sondre Lerche - Two Way Monologue - 20th Anniversary
Et av hans beste album, nå på vinyl med 4 eksklusive bonuskutt >>
Paul McCartney & Wings - One Hand Clapping
Paul McCartney og Wings byr på en liten skattekiste med nye og gamle låter i den kinoaktuelle dokumentarfilmen "One Hand Clapping". >>