The Arcade Fire - Neon Bible
Paranoid mørketid.
Etter EP’en ”Arcade Fire EP” og den fullverdige og kritikerroste plata ”Funeral”, er det kanadiskætta bandet med ekteparet Win Butler og Régine Chassagne i førersetet, tilbake med ”Neon Bible”. Med sitt debutalbum, fulgte travle tider i rampelyset for Arcade Fire. De varmet snart opp for U2 på sin Vertigo-turne, ble Grammy og Brit Award-nominert, og avbildet på forsiden til kanadiske Time Magazine. De viste også med sin debut, at det går an å bruke alternative og for mange ukjente instrumenter i populærmusikken. Et eksempel er når de bruker den kjente svenske ”rallarkungen” Roland Cedermark sin høyre hånd (trekkspillet), i fremførelsen av alternativ indierock.
”Neon Bible” kan på mange måter sees som en forlengelse av der ”Funeral” døde ut. Ikke bare er det albumet som etterfølger, men den fortsetter i det mørke og mystiske, hvor den paranoide følelsen regjerer. Et eksempel på det er den lite muntre ”Black Mirror” som første låt ut, og dernest kanskje plata sitt beste spor ”Keep the Car Running”. Vokalist og frontmann Win Butler har sagt i et intervju at tekstene gjennom diverse bildebruk er ment å gjenskape situasjoner hvor en følelse av usikkerhet og ute av kontroll er dominerende. Eksempelvis blir bildebruk av havet flere steder presentert. Butler beskriver en situasjon der du ferdes på vannet om natten. Der en følelse av maktesløshet og usikkerhet oppstår om hva som vil skje når store bølger slår deg i baugen, og alt du ser er mørkt, mørkt, mørkt. Denne bildebruken og tilstanden, er merkbar spesielt i ”Black Wave/Bad Vibrations" og ”Ocean of Noise”.
”(Antichrist Television Blues)” representerer variasjonen til Arcade Fire, der den høres ut som en gammel Springsteen låt. Allikevel, kan den ikke helt sammenlignes når Clarence ”Big Man” Clemons saksofon ikke er tilstede. Men denne nordamerikanske gjengen er ikke fremmed for å bruke blåsere og andre ulike elementer i sitt lydbilde. Gjentagende toner av kirkeorgel, blåsere, strykere, trekkspill, kor for å nevne noen, samt den pulserende basslinjen som man kjenner igjen fra det forrige albumet, støtter det tekstuelle uttrykket på ”Neon Bible”.
Til tross for å frembringe gode, sterke og mørke stemninger, faller enkelte låter litt i gjennom, og fremstår nesten paradoksalt litt uengasjerende. Det føles ut som låtene repeterer seg selv for mye utover de minuttene plata lever. Men for all del, lyspunkt som ”Intervention”, den oppdaterte versjonen av ”No Cars Go” fra deres EP, og nevnte ”(Antichrist Television Blues)” og ”Keep the Cars Running”, klarer å skinne igjennom og er nok til å glede hete og tørste festivalgjengere på Hovescenen i Arendal onsdag 27. juni.
7/10
Arcade Fire på Myspace
Arcade Fire sin hjemmeside
Neon Bible
Arcade Fire på Hove
”Neon Bible” kan på mange måter sees som en forlengelse av der ”Funeral” døde ut. Ikke bare er det albumet som etterfølger, men den fortsetter i det mørke og mystiske, hvor den paranoide følelsen regjerer. Et eksempel på det er den lite muntre ”Black Mirror” som første låt ut, og dernest kanskje plata sitt beste spor ”Keep the Car Running”. Vokalist og frontmann Win Butler har sagt i et intervju at tekstene gjennom diverse bildebruk er ment å gjenskape situasjoner hvor en følelse av usikkerhet og ute av kontroll er dominerende. Eksempelvis blir bildebruk av havet flere steder presentert. Butler beskriver en situasjon der du ferdes på vannet om natten. Der en følelse av maktesløshet og usikkerhet oppstår om hva som vil skje når store bølger slår deg i baugen, og alt du ser er mørkt, mørkt, mørkt. Denne bildebruken og tilstanden, er merkbar spesielt i ”Black Wave/Bad Vibrations" og ”Ocean of Noise”.
”(Antichrist Television Blues)” representerer variasjonen til Arcade Fire, der den høres ut som en gammel Springsteen låt. Allikevel, kan den ikke helt sammenlignes når Clarence ”Big Man” Clemons saksofon ikke er tilstede. Men denne nordamerikanske gjengen er ikke fremmed for å bruke blåsere og andre ulike elementer i sitt lydbilde. Gjentagende toner av kirkeorgel, blåsere, strykere, trekkspill, kor for å nevne noen, samt den pulserende basslinjen som man kjenner igjen fra det forrige albumet, støtter det tekstuelle uttrykket på ”Neon Bible”.
Til tross for å frembringe gode, sterke og mørke stemninger, faller enkelte låter litt i gjennom, og fremstår nesten paradoksalt litt uengasjerende. Det føles ut som låtene repeterer seg selv for mye utover de minuttene plata lever. Men for all del, lyspunkt som ”Intervention”, den oppdaterte versjonen av ”No Cars Go” fra deres EP, og nevnte ”(Antichrist Television Blues)” og ”Keep the Cars Running”, klarer å skinne igjennom og er nok til å glede hete og tørste festivalgjengere på Hovescenen i Arendal onsdag 27. juni.
7/10
Arcade Fire på Myspace
Arcade Fire sin hjemmeside
Neon Bible
Arcade Fire på Hove
FLERE ANMELDELSER
Levi Henriksen & Babylon Badlands - Aldri var november så lys
Tidenes første livealbum fra Kongsvinger >>
Ulver - Liminal Animals
Ulver leverer framleis musikk på sin måte og med høg kvalitet på Liminal Animals >>
Great Tide - Daywatcher
Kvalitet, kvalitet og atter kvalitet. Great Tide leker ikke, de feinschmecker det! >>
Sondre Lerche - Two Way Monologue - 20th Anniversary
Et av hans beste album, nå på vinyl med 4 eksklusive bonuskutt >>
Paul McCartney & Wings - One Hand Clapping
Paul McCartney og Wings byr på en liten skattekiste med nye og gamle låter i den kinoaktuelle dokumentarfilmen "One Hand Clapping". >>